Konklusjon og konkurrenter

Noen billig bil er Volvo S80 2,4 S automat ikke. Grunnprisen er nemlig stive 434.900 kroner, og det blir fort mer dersom du vil ha litt utstyr å kose deg med...

Både Audi A6 1.8T Tiptronic og BMW 520i A er billigere enn Volvo S80. Og størst forskjell er det ned til A6. Hele 60.000 kroner skiller det - og grunnen er at A6 1.8T Tiptronic straffes mindre av avgifter med tanke på lavere slagvolum. Sammenlikner man imidlertid de to motorene ser man raskt at Audi motoren er sterkest, for mens S80 2.4 S disponerer 140 hester kan A6 1.8T skryte av 150 hestekrefter. Vel blir A6 slått hva gjelder dreiemoment (220 Nm vs. 210 Nm), men det har egentlig liten praktisk betydning. For maksimalt dreiemoment kommer langt tidligere på A6 enn hva det gjør på S80.

BMW 520i A har også sammenliknbare ytelser med S80, selv om det skiller 30 Nm i dreiemoment - og det er i BMW sitt disfavør.

BMW og Audi

Trass i at både BMW og Audi plasserer seg i storbilklassen har de helt andre karakterer enn S80. For både BMW og Audi er biler som nok henvender seg til de sportslig innstilte. Det gjør ikke S80.

Slik sett blir S80 valget dersom du utelukkende er på utkikk etter komfort, mens både BMW 520i A og Audi A6 1.8T Tiptronic nok utgjør bedre alternativer hvis en kombinasjon mellom komfort og sportslighet er foretrukket.

Hva med andre konkurrenter?

Konkurransen i storbilklassen er hard, og konkurrentene mange - flere enn bare BMW og Audi. Saab har 9-5, Opel Omega og Mercedes-Benz har E-klasse. Satt opp mot disse, med unntak av E-klasse, er det lett å se at S80 blir dyr. For Omega koster 372.300 kroner med manuelt gir, mens Saab 9-5 med automat koster 390.900 kroner - eller drøye 40.000 kroner mindre enn S80. Bare Mercedes-Benz E-klasse er dyrere med en prislapp på 462.700 kroner.

Derfor må vår konklusjon bli at Volvo S80 2,4 S automat nok blir i dyreste laget for å bli en stor suksess - og det er litt synd for det er liten tvil om at S80 så absolutt har mye å by på av både plass, komfort og ikke minst sikkerhet.