Konklusjon og konkurrenter

Hvilke konklusjoner kan vi så trekke etter å ha tilbrakt en uke -- og utallige kilometer -- bak rattet i Saxo VTS? Og har bilen livets rett når man ser på konkurrentene?

For de er det nemlig mange av, og de er etablerte. Spørsmålet blir selvfølgelig om fransk eleganse kan stille opp mot japansk perfeksjonisme, tysk grundighet eller koreanske priser.

Sportslig alternativ

Og svaret må bli ja. Grunnen er nemlig at Saxo er med på å utgjøre et sportslig alternativ i denne ellers så "gatevennlige" klassen. Sammenliknet med Ford Fiesta 1,2 Ambiente, eller Opel Corsa Swing er det derfor liten tvil om hvem som lokker mest dersom man er på jakt etter en bil litt utenom det vanlige, en småbil med et sportslig tilsnitt.

Mot Toyota Yaris 1.0 Sol blir argumentasjonen den samme, selv om Yaris uten tvil er den bedre bilen av de to med tanke på kvalitet, finish og annenhåndsverdi

Kosmetikk koster

Kosmetikk er dyrt, også i bilverdenen. Og de 147.200 kronene Citroën forlanger for Saxo VTS er sannelig dyrt nok, selv om utstyrsnivået er bedre enn på de fire konkurrentene vil har listet opp her. Den eneste av de fire som kan hevde seg hva gjelder utstyr er Yaris, men også den begynner å nærme seg smertegrensen for hva en såpass liten bil skal koste med sin prislapp på 144.700 kroner.

Ford Fiesta 1.2 Ambiente koster 134.900 kroner, mens Opel forlanger 142.900 kroner for Corsa 1.2 16V Swing.

Men hva med Polo

Men hvorfor har vi ikke nevnt Volkswagen Polo? Volkswagen lanserer i disse dager oppfølgeren til dagens utgave. Derfor er det litt vrient å sammenlikne Polo med Saxo, spesielt fordi det foreløpig ikke er helt klart hvilket utstyrs- og prisnivå Volkswagen legger seg på. Uansett er det ikke vanskelig å tenke seg at Volkswagen Polo vil bli en farlig konkurrent til Saxo, VTS eller ikke.

Uansett er Citroën Saxo VTS et friskt pust i småbilklassen, den har et attraktivt design, mer enn nok krefter og -- selv om prisen godt kunne vært lavere -- et brukbart utstyrsnivå.