Konklusjon og konkurrenter

Med sin sterke motor og sportslige tilsnitt har Fiesta få konkurrenter dersom prislappen er maks 150.000 kroner.


På lenken "Pris, utstyr & konkurrentsammenligning har vi plukket frem alle de 5-dørs kombikupeene på markedet som har minimum 70 hk, og som er mellom 370 og 390 cm.

Fiat Punto 1.2

Den italienske småbilen har like høy effekt og er litt kjappere enn Fiesta. Plassmessig er de to nokså like, men Punto har en god del større bagasjerom. Akkurat nå er ikke Punto noen opplagt konkurrent siden den er en utgående modell, men allerede på senvinteren/våren år 2000 lanseres en ny versjon av Punto -- som blir enda litt mer sportslig anlagt enn dagens modell.

Dagens modell av Punto er hele 10.000 kroner dyrere enn Fiesta 1.2 Ambiente, men har en god del mer utstyr.

Nissan Micra

Micra har neppe samme sportslige appell som Fiesta, men er faktisk både kjapp og sterk med 1,3-liters motor. Denne modellen koster 7.000 kroner mer enn tilsvarende Fiesta, men har noe mer komfortutstyr. Men Fiesta har mer sikkerhetsutstyr enn både Micra og Punto (dagens modeller).

Seat Ibiza 1.6

I likhet med Punt skal Ibiza byttes ut nokså snart. Og dagens modell har den gamle 1,6-literen, med hele 0,3 liters større slagvolum enn Fiesta, men like høy effekt. Ibiza har imidlertid et betydelig høyere dreiemomemt -- og er derfor like kjapp som Fiesta, men mer fleksibel.

Det høyere slagvolumet i Ibiza straffes med avgifter, og med omtrent like høyt utstyrsnivå som Fiesta koster Ibiza rundt 7000 kroner mer.

Suzuki Swift

Den etter hvert gamle konstruksjonen i Swift er svært lett -- hele 185 kilo lettere enn Fiesta. Med en relativt sterk motor blir den svært kvikk, og bilen bruker lite drivstoff på grunn av sin lave vekt.

Men denne konstruksjonen er gammel og utdatert, og vi stiller spørsmålstegn ved dens kollisjonssikerhet. Swift koster bare 134.900 kroner, og har brukbart med komfortutstyr -- den har blant annet elektrisk vindusheiser. Men bilen har 2 kollisjonsputer mot Fiestas 4, og den har ikke ABS-bremser. Den har heller ikke hodestøtter i baksetet. Dermed er den på grensen av hva vi krever av en moderne småbil.

Konklusjon

Fiesta greier seg meget sterkt i konkurransen mot andre biler i småbilklassen med sitt sportslige tilsnitt, høye utstyrsnivå mht. sikkerhet og relativt normale pris.