Konklusjon og konkurrenter

Hvilke konkurrenter har så Audi A6 2,7 T Quattro? Er det noen som i det hele tatt kan stille opp mot bilens arsenal av turboer og kraft?

For entusiastene der bilteknikk er selve livet, vil ikke konkurrentene til Audi A6 2,7 T Quattro være mange. Det vil det imidlertid være for de som mener at doble turboer og 230 hestekrefter blir litt vel ambisiøst i et land hvor "toppfarten" er regulert til 90 kilometer i timen.

Hvis man kun ser på effekt er det Saab 9-5 Aero som vil vise seg å være den sterkeste konkurrenten til Audi A6 2.7 T Quattro. Begge har nemlig 230 hestekrefter under panseret, og rikelige fartsressurser. Saab har dessuten pris- og utstyrsnivå som sine sterke sider, mens Audi nok helst vil appellere til de som foretrekker komfort.

Sport eller komfort?

Og det er akkurat der Audi faller litt igjennom. For når man setter seg inn bak rattet i en bil med 230 hester, to turboladere, firehjulstrekk og skinnkledde sportsseter forventer man at det hele skal oppleves litt sportslig - og det gjør det ikke i A6 2.7 T. Den er bare komfortabel. Og da spørs det om ikke en bil som A6 2,8 Quattro er et bedre valg, ikke minst fordi den er billigere.

Sammenliknet med prislappen på 660.500 kroner for 2,7 T Quattro kan utgaven med 2,8 liters motor virke som rene gavepakken. For med en pris på 603.100 kroner skiller det hele 57.400 kroner - og vi våger glatt påstanden at de vel 30 hestene neppe er verd et slikt prispåslag.

Det samme gjelder dersom du ser på BMW 528iA Touring. BMW forlanger 614.000 kroner for bilen, og selv om du nok får litt raskere akselerasjon i fart med A6 2.7 T er ikke forskjellene store nok til å forsvare prisdifferansen, med mindre firehjulsdrift er et krav..

Konklusjonen

Dermed er konklusjonen klar. Det er ikke noe tvil om at Audi A6 2.7 T Quattro er en bra bil. Likevel føler vi at den faller mellom to stoler, for man forventer seg et sportslig snerr og ender opp med komfortabel murring. Slik vil vi ikke ha det når bilen er utstyrt med to turboladere og over 200 hester.