Konklusjon og konkurrenter

Gjennom denne testen har vi fått bekreftet at VW Passat har plass, komfort, kjøreegenskaper og ytelser. Men er den uovervinnelig?

Vår testbil med en 1,8-liters bensinmotor med 150 hestekrefter og høyeste utstyrnivå, koster 302.700 kroner. Hvilke alternativer finner vi på det norske markedet?

Passat gunstigere enn Audi A4

Vi kommer ikke utenom å nevne slektningen Audi A4. Passat har arvet en del fra den noe mer høyt ansette og høyere prisede A4 -- blant annet er hjuloppheng og understellet det samme. A4 er også tilgjengelig med den samme 1,8-liters bensinmotoren som satt i vår testbil, men siden A4 er litt mindre og lettere enn Passaten, er den raskere i avtrekkeren. A4 1.8 5VT koster 326.600 kroner. Du må da betale tillegg dersom du ønsker skinninteriør, noe som inngår i prisen for Passaten. Dette koster 21.000 kroner, slik at A4 kommer opp i en pris på 347.600 kroner. Valget burde være enkelt. Vi har testet A4 1,8T Quattro, som du finner her.

Toyota Avensis koster mindre

Toyota Avensis er et rimeligere alternativ. En Avensis med 2,0-liters motor, 128 hestekrefter og en akselerasjonstid på 9,3 sekunder fra 0-100 kilometer i timen -- som er 0,4 sekunder seinere enn Passaten -- koster 273.800 kroner med utstyrnivå Sol. I motsetning til i Passat, får du da i Avensis fem 3-punktsseler, seks kollisjonsputer, fem hodestøtter, aluminiumsfelger og serviceintervaller per 30.000 kilometer.

Du får imidlertid ikke lengdejusterbart ratt, dårligere rustgaranti (kun 6 år) og ikke skinninteriør. Ønsker du skinnseter, koster dette deg 12.900 kroner i tillegg, slik at den sammenlignbare prisen for Avensis mot Passat, blir 286.700 kroner.

En sikker svenske

Volvo har et alternativ i S40. Med en 2,0-liters motor og 136 krefter akselererer S40 fra 0-100 kilometer i timen på 9,7 sekunder. Pluss for S40 er fem 3-punkts sikkerhetsseler og 5 hodestøtter. Minus i forhold til Passaten er at S40 ikke har elektriske vindusheiser bak og lakk- og rustgarantien er dårligere (8 år rust / 1 år lakk).

Skinninteriør og klimaanlegg er ekstrautstyr, og koster henholdsvis 10.900 kroner og 6.900 kroner. En S40 med denne motoren koster i utgangspunktet 282.900 kroner, og med skinn og klimaanlegg kommer prisen opp i 300.700 kroner. En prøvekjøring av Volvo S40 1.8 GDI kan du lese her.

Rimelig Nissan

Nissan Primera kan også være et alternativ verdt en titt. Med en 2,0-liters motor med 140 hestekrefter og utstyrnivå Sport koster Primera 271.900 kroner. Du får 3-punktsseler og hodestøtter til alle, bedre serviceintervaller, men dårligere rustgaranti (6 år, mot Passatens 8 år). Vi har testet Primera med denne motoren og en CVT girkasse, og denne testen finner du her.