Konklusjon og konkurrenter

Som nevnt i innledningen er det store likheter mellom dieselkonkurrentene i Golfklassen, likevel er det store nok forskjeller til at vi kan hevde at fem ulike behov kan dekkes.

Her er en kort oppsummering av de fem konkurrentene.

Peugeot 306 HDI

Siden Citroën Xsara og Peugeot 306 deler en del felles komponenter, er 306 XTDT HDI stasjonsvogn den av konkurrentene som ligner mest på Xsara HDI. I basisversjon koster 306 XTDT HDI 215.400 kroner, og prisfordelen på knappe 6.000 kroner i forhold til Xsara HDI skyldes ikke at 306 HDI er dårligere utstyrt, snarere tvert imot. 306 kan blant annet skilte med aluminiumsfelger og lakkerte støtfangere. Men Xsara HDI har bredere dekk enn 306, Xsara har nemlig 195/55R15-dekk mot 306 sine standard 185/65R14.

Ytelsesmessig er de to bilene så å si identiske, men Xsara har bedre innvendig plassutnyttelse med nær 80 liter mer bagasjeplass bak baksetet. Det skulle være verdt noen kroner.

VW Golf Tdi

I Firstline-versjon koster Golf med like sterk motor som Xsara om lag 12.000 kroner mer enn sin franske konkurrent, og også den har mindre bagasjevolum enn Xsara HDI. Med hensyn til utstyr har Golf Firstline Tdi klimaanlegg som standard, noe som koster 10.000 kroner på Xsara HDI, men den har ikke elektriske vindusheiser eller sentrallås. Prismessig kommer de derfor noenlunde likt ut med samme utstyrsnivå.

Forskjellen er større med tanke på bilenes kjøreegenskaper og komfort, der vi rangerer Xsara et hestehode foran på begge områder. Men Golf nyter større anerkjennelse i markedet, og har en finish som faller godt i smak hos folk flest. Personlig foretrekker vi gode egenskaper foran høyere status, men det er åpenbart at ikke alle tenker på samme måte.

Skoda Octavia 1.9 Tdi stv

Med samme plass i for- og baksetet som Golf, men med bedre bagasjeromsplass enn både Golf og Xsara, stiller tsjekkeren meget sterkt med en prislapp på 214.500 kroner -- 7.000 kroner lavere enn Xsara HDI.

Men Octavia er marginalt tregere enn Xsara, og utstyrsnivået er omtrent likt. De som foretrekker stort bagasjerom vil nok foretrekke en Octavia foran Xsara, men Xsara har vesentlig bedre komfort og også bedre kjøreegenskaper enn Octavia.

Ford Focus 1.8 TD Ambiente stv.

Vi har ennå til gode å kjøre Ford Focus med turbodiesel, og skal derfor ikke mene alt for mye om hvordan denne motoren fungerer i praksis. Imidlertid virker motoren sterk på papiret, og den har kjappere akselerasjon og høyere toppfart enn Xsara. Forbrukstallene er også hyggelige, og vi vet at Focus er sterk både med tanke på kjøreegenskaper og komfort.

Utstyrsnivået Ambiente er litt lavere enn på vår testbil denne gang, men det skiller ikke vesentlige detaljer. Prislappen er 6.000 høyere enn Xsara.

Konklusjon

Citroën har funnet frem til en svært godt balansert formel i Xsara, og med unntak av at bilen oppleves som litt masete og støyete i bytrafikk er Xsara HDI et svært økonomisk og plassgunstig alternativ i mellomklassen.

Vurderer du en bil i Golfklassen med dieselmotor bør du absolutt titte nærmere på Xsara HDI, og skal bilen i første rekke brukes til landeveiskjøring er den etter vår mening det beste alternativet.