Konklusjon og konkurrenter

Fiat Punto med det kraftigste motoralternativet koster 157.900 kroner. Er det verdt pengene, eller får du bedre valuta for beløpet andre steder?

Konklusjon og konkurrenter


Vår testbil hadde altså det kraftigste motoralternativet med 80 hestekrefter, og utstyrsnivå ELX -- som for øvrig er eneste utstyrsnivå for 5-dørsutgaven. En mer detaljert liste over utstyr finner du under lenken utstyr og ytelser. Du får også den spesielle City Servo-funksjonen, kjørecomputer som gir deg data som bensinforbruk, rekkevidde, gjennomsnittshastighet og tid kjørt fra du startet motoren. Punto har også en "følg-meg-hjem"-funksjon, som lar hovedlysene stå på i opp til fem minutter etter at du har lukke og låst bilen.

Men hva kan du få andre steder?

Renault Clio

For 7.000 kroner mer får du en Renault Clio 1,4 RT, som altså koster 164.900 kroner. Du dår da en 1,4-liters motor med 75 hestekrefter. Sikkerhetsnivået på Clio er likt med Punto: også i franskmannen får du fem 3-punktsseler, fire kollisjonsputer og fem hodestøtter. Utstyrsnivået ellers er ganske likt, men i Clio får du i tillegg elektrisk justerbare speil og dobbelt så lange serviceintervaller som i Punto: hver 40.000 kilometer for franskmannen mot 20.000 for italieneren. Kun ett års lakkgaranti på Clio, mot tre år for Punto. Bagasjerommet i Clio rommer imidlertid 32 liter mindre enn Punto, og Clio er litt tregere enn Punto: 12,1 sekunder bruker Clio fra 0-100 kilometer i timen, mens Punto bruker 11,4. Vi har også testet Renault Clio RN med 1,1-liters motor, som du kan lese her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot 206

En annen franskmann, Peugeot 206, kan også være et alternativ. Også den med en 1,4-liters motor på 75 hestekrefter, og utstyrsnivå XT -- koster 158.500 kroner. På sikkerhetsnivå ligger denne under Punto: kun fire 3-punktsbelter, fire hodestøtter og bare to kollisjonsputer. Bagasjeromsvolumet er også her mindre enn i Punto: I 206 får du bare plass til 245 liter bagasje. Du får heller ikke korsryggstøtte, men du får speil med oppvarming. 206 er enda tregere enn både Clio og Punto: 13,2 sekunder må 206 ha for å komme seg opp i 100 kilometer i timen fra stillestående. Garantiene og servicene er imidlertid bedre hos Peugeot: På 206 får du 12 års rustgaranti og serviceintervaller på 30.000 kilometer. Vi har også testet 206 1.4 XT -- denne finner du her.

Nissan Micra

Nissan Micra med en 1,3-liters motor og 75 hestekrefter koster 149.900 kroner. Hos japaneren får du sikringsutstyr på samme nivå som i 206, altså fire 3-punktsseler og like mange hodestøtter, og to kollisjonsputer. Du får ikke elektriske vindusheiser, ikke turteller, men speilvarme og lengre serviceintervaller -- hver 30.000 kilometer. Rustgarantien er kun for seks år. Bagasjerommet i Micra er svært lite i forhold til i Punto: kun 206 liter får plass i Micraens bakerste rom, dette er 91 liter mindre enn i Punto.

Toyota Yaris

Toyotas populære Yaris kan fåes med en 1,3-liters motor på 90 hestekrefter, og i utstyrsnivå Linea Sol koster denne 161.900 kroner. Du får kun to kollisjonsputer og fire 3-punktsseler, men fem hodestøtter. Bagasjeplassen i Yaris er tilnærmet lik Micra: kun 205 liters lastevolum. Du får imidlertid ikke justerbar korsryggstøtte og ikke setevarme til forsetepassasjeren, men du får elektrisk justerbare speil med speilvarme og bedre garantier og serviceintervaller. Vår prøvekjøring av Yaris Linea Sol med 1,0-liters motor kan du lese her.

Nykommer: Skoda Fabia

Skoda Fabia er ennå ukjent på norske veier, men bilen er lansert i Norge og vil bli å finne i salg fra 8. mars. Vi kommer med en prøvekjøring av denne nye kombikupeen om få dager. Fabia med en 1,4-liters motor og 100 hestekrefter er den av konkurrentene vi har nevnt så langt som ligger nærmest opp til Punto med tanke på akselerasjonshastighet: Fabia bruker 11,5 sekunder fra 0-100 kilometer i timen -- 0,1 sekund mer enn Punto. Med denne motoren og utstyrsnivå Comfort koster Fabia 165.000 kroner. Skodaen har kun fire 3-puktsseler, fire hodestøtter, to kollisjonsputer og ingen korsryggstøtte. Men du får elektrisk justerbare speil, lengdejustering på rattet og to års lengre rustgaranti enn på Punto. Serviceintervallene på Fabia er imidlertid hver 15.000 kilometer -- Fabia er altså den eneste av konkurrentene vi har nevnt som har kortere serviceintervaller enn Punto.

Punto: God valuta for pengene

Av dette kan vi trekke at du får god valuta for pengene i en Punto. Sammenlignet med de konkurrentene vi har nevnt, får du et godt nivå av sikringsutstyr, som bare Clio kan matche, gode motorytelser som bare Fabia kan matche, og et bagasjeromsvolum som ligger over 30 liter foran nærmeste konkurrenter, som er Clio og Fabia. De fleste av konkurrentene kan tilby lengre serviceintervaller enn italieneren, så dersom du vurderer en Punto kan det være lurt å forsikre seg om at det finnes et autorisert Fiat-verksted nær deg som kan foreta servicene, for Fiat er ikke av de som har det mest omfattende nettet av verksteder i Norge.