Konklusjon og konkurrenter

Polo TDI Comfortline koster 182.160 kroner. Hvordan kommer denne ut sammenlignet med de få andre dieseldrevne konkurrentene som finnes på markedet? Og ikke minst: kan det forsvares å bruke så mye mer penger på en dieselmotor, når bensinkreftene er mye billigere?


Som nevnt innledningsvis er det ikke mange småbilene i salg på det norske markedet som kan tilby dieselkrefter under panseret. I denne klassen begrenser det seg egentlig til Peugeot 206, Seat Ibiza og Skoda Fabia. Hvor får du mest for pangene blant disse dieselrottene?

Fransk konkurranse

Franskmannen Peugeot er den som ligger nærmest opp til Polo TDI i pris. En 206 XRD 1,9 koster 178.400 kroner. Selv om denne har et mye kraftigere slagvolum enn Polo TDI, er denne mye svakere både med tanke på hestekrefter og dreiemoment. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen tar 16,1 sekunder med franskmannen, mens Polo altså bruker 12,9 sekunder. Peugeoten er også mye dårligere utstyrt enn Polo, med kun to kollisjonsputer, ingen sentrallås og uten elektroniske vinduer eller speil. Garantiene og serviceintervallene er like på franskmannen og tyskeren.

VW-konsernets interne konkurrenter

Under Volkswagen-paraplyen finner vi både spanske Seat og tsjekkiske Skoda. Begge disse har kraftigere dieselmotorer enn Polo, og begge er dermed også dyrere enn minstemann Volkswagen.

Seat tilbyr småbilen Ibiza med en 1,9-liters TDI. Denne har 110 hestekrefter og et dreiemoment på 235 Nm ved 1.900 omdreininger, som altså resulterer i at Ibiza er mye raskere enn Polo. Utstyrsmessig er Ibiza veldig lik Polo, men spanjolen har også bare to kollisjonsputer, i likhet med franskmannen. Ibiza 1,9 TDI Sport med fem dører koster 230.000 kroner. Serviceintervallene på Ibiza er de samme som hos Volkswagen, men rustgarantien har bare gyldighet i seks år.

Skoda Fabia, som ble lansert på det norske markedet så sent som i går, 8. mars, kan også tilby en 1,9-liters dieselmotor. Denne har 101 hestekrefter, og et enda kraftigere dreiemoment enn sin spanske bror, 240 Nm ved 1.900 omdreininger. Utstyrsmessig får Fabia stort pluss for antispinn og lengdejusterbart ratt, ellers har tsjekkeren kun to kollisjonsputer mot Poloens fire, og kortere rustgaranti (10 år) og serviceintervaller (15.000 kilometer). Prisen på Skoda Fabia Comfort 1,9 D er 204.600 kroner.

I konkurranse med dieselfrender…

Har du bestemt deg for å kjøpe en småbil med dieselmotor, er Polo nok et godt kjøp, da du får gode garanti- og service-betingelser, mye utstyr og mer enn nok krefter. Men hvordan stiller en diesel-Polo seg mot et bensindrevet alternativ?

TDI kan vanskelig lønne seg

Vår testbil, en 5-dørs Polo 1,4 TDI med utstyrsnivå Comfortline koster 182.160 kroner. Med bensin på tanken, 1,4 liters slagvolum og 75 hestekrefter blir Polo faktisk raskere i akselerasjon, 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 12,3 sekund, mot TDIens 12,9 sekund. Med denne bensinmotoren og utstyrsnivå Comfortline koster Polo 165.140 kroner, 17.020 kroner mindre enn TDIen.

Kanskje tjener du det inn på et lavere forbruk, tenker du? Men med en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer må du faktisk kjøre i over 6 år før du har tjent inn prisdifferansen. Svært få vil ha bilen så lange at de vil tjene inn denne store prisdifferansen, så dersom du ikke av en eller annen spesiell grunn eller personlig overbevisning absolutt vil ha en dieselbil, kan det vanskelig lønne seg å kjøpe en dieseldrevet Polo fremfor en bensindrevet.

Relaterte tester:
Peugeot 206 GTi
Skoda Fabia 1,4 Comfort