Konklusjon og konkurrenter

Opel Omega er i sin nye drakt utvilsom blitt en langt bedre bil enn modellen den erstattet. Men konkurrentene er så absolutt tilstede…

Opel har så definitivt kastet hatten med den nye Omega - uansett hva Joe Cocker synger. For gubbestempelet har blitt igjen ved den forrige modellen - og når man ser på prisnivået har Opel et kraftfullt våpen i kampen om kundene som ønsker komfort mer enn noe annet.

Audi A6 billigere

Det som derimot kan bli som et bittersurt oppgulp er det faktum at både Audi A6 2.4 Avant og Saab 9-5 2.0t Estate er billigere enn Omega. For mens Opel har prissatt sin Omega 2.5 V6 Elegance til 481.200 kroner, kan Audi skilte med 461.200 kroner for sin A6 og Saab 428.300 kroner for 9-5 Estate. Ikke bare er prisene langt lavere enn hva Opel forlanger, men både Saab og Audi klinger mer eksklusivt i de ørene som er følsomme for den slags.

Men likevel ikke dyrest

Sammenlikner man derimot Omega 2.5 V6 mot Mercedes-Benz E240, BMW 523iA Touring og Volvo V70 2.4T er den billigere enn de alle. For Mercedes forlanger 585.400 for E240, og BMW vil ha 522.000 for 523iA Touring. Også svenskene er grådige i forhold til Opel, 517.500 kroner forlanger de for sin Volvo V70 med turbomotor og 200 hester.

Opel et godt kjøp?

Sett i lys av sine konkurrenter er det derfor betimelig å spørre seg om Omega blir et godt kjøp. Vår påstand er at den gjør det dersom du primært er på jakt etter plass og komfort - der er nemlig Omega, med unntak av Mercedes, blant de beste i klassen. Også pris- og utstyrsmessig kommer Omega godt ut, for velger du Elegance-utgaven som vi testet, er utstyrsnivået høyt.