Konklusjon og konkurrenter

Dommen over Think City kan ikke bli nådig. Best hadde det nok vært dersom Think hadde blitt stilt ut ved siden av Troll på Norsk Teknisk Museum - som nok en kuriositet i Norsk bilproduksjon.

Jeg skjønner hva du tenker. At vi er noen skrullinger som slett ikke bryr oss om miljøet. Tvert imot - men elbiler, og Think, er neppe veien å gå.

Forurensningen flyttes

For når produsenten hevder at Think er en null-utslippsbil har han selvfølgelig rett i det, men det betyr ikke at det å kjøre med en elbil ikke forurenser. For en elbil må ha strøm, og å fremstille strømmen fører forurensning med seg. Derfor forflyttes bare problemet.

Likevel vil elbiler gi en miljømessig gevinst, fordi de samlete utslippene vil uansett være lavere enn på en bil med konvensjonell forbrenningsmotor, og de kan dessuten bidra til å redusere sterk, lokal forurensing i byene.

Fordeler og ulemper

Den største fordelen med elbiler er at de er uhyre billige i drift. En "tankfylling" koster under ti kroner, og man slipper både avgifter, bompenger og får billigere forsikring. På den negative siden er det likevel for mye å anføre til at regnestykket vil balansere. For innkjøpsprisen på en Think City er på uhyrlige 199.000 kroner, og da får du en bil som ikke kan kjøres lengre enn ni mil på en "fylling" - vår bil gikk sågar tom etter bare 45,2 kilometer.

At Think City er ukomfortabel kan vi vel bare anføre som en anekdote i sammenhengen.

Konkurrenter?

Jo da, også en Think har konkurrenter. Med elmotor er det i første rekke Peugeot med 106 Electric og Citroën Saxo Electric som utgjør hovedkonkurrentene. Begge bilene er imidlertid dyrere enn Think .

Alternativene er imidlertid flere, for Daewoo Matiz (99.900 kroner) og Hyundai Atos (102.950 kroner) er bybiler bedre enn Think. De er billige i innkjøp, og man har en rekkevidde som ikke innskrenker bevegelsesfriheten som en Think gjør.

For den vanlige mann i gata bør derfor ikke Think være noe alternativ, men det kan Think være for bedrifter som ønsker å fremstå med en spesiell miljøprofil.