Konklusjon og konkurrenter

En Corolla med minste motor og utstyrsnivå Linea Terra koster rett over 180.000 kroner. Det er det mange andre som gjør også.


Er du på jakt etter en 5-dørs kombikupe, er det mange å velge blant. Det er også mange av disse som koster omtrent det samme som vår testbil, altså 184.900 kroner. Men det er selvsagt forskjellig fra aktør til aktør hva de kan gi deg for denne summen penger.

Navnefar til Golf-klassen

Vi kommer vel ikke utenom å nevne Volkswagen Golf når det er snakk om slike småbiler. For samme pris som vår testbil, eller egentlig 184.490 kroner, får du en Golf 1.4 Trendline. Du får da verken elektriske vindusheiser, sentrallås, elektrisk justerbare speil eller speilvarme. Du får imidlertid klimaanlegg og lengdejusterbart ratt, og dobbelt så lang rustgaranti - men bare ett års nybilgaranti, mot Toyotas tre år. Den største bakdelen med Golfen er imidlertid at den har veldig svak motor i forhold: kun 75 hestekrefter, og akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen tar hele 13,5 sekunder - mot 11,8 med Corolla. Vår test av Golf 1.4 Trendline finner du her.

Fabia: Billigere, raskere, mer utstyr

Men Volkswagen-konsernet har et par andre mer prisgunstige alternativer som heter Skoda Fabia og Skoda Octavia. En 5-dørs Skoda Fabia er med sine knappe fire meter rundt 30 centimeter kortere enn Corolla, men den koster mye mindre - 176.400 kroner, den har litt flere hester, er noen hundredeler raskere, og den er mye bedre utstyrt. Her kan du lese vår prøvekjøring av Fabia 1.4 Comfortline med 101 hestekrefter.

Større Octavia

Octavia fra samme produsent er en større 5-dørs kombikupe, som er rundt 20 centimeter lengre enn Corolla igjen. Med en 1,6-liter og 101 hestekrefter koster Octavia 181.500 kroner med utstyrsnivå GLX. Du får et enormt bagasjerom som rommer hele 528 liter, og bra med utstyr.

Peugeot og Citroën: Tregere men rimeligere

Franskmennene har også et par alternativer i denne klassen: Renault Megane, Peugeot 306 og Citroën Xsara. 1,4-literen til Peugeot er mye svakere enn VVTi motoren i Corolla, og er treg med sin akselerasjonstid fra 0-100 på 14,9 sekunder. Citroënen er også ganske tung i sessen - den bruker 14,1 sekunder fra 0-100 kilometer i timen - men denne har mye større bagasjeplass enn Peugeoten. Disse er begge rimeligere enn Corolla, og koster henholdsvis 174.100 kroner (Peugeot) og 176.500 kroner (Citroën).

Renault Megane: Bedre lastekapasitet, mer utstyr

Renault Megane er akkurat like rask i avtrekkeren som Corolla, den har bedre lastekapasitet i bagasjerommet, den er mye bedre utstyrt og har bedre rustgaranti og lengre serviceintervaller. Megane RT 1.4 koster 189.000 kroner.

Opel: Dyrere alternativ

Opel har også en konkurrent til Corolla i Astra 1.4, men dette er et dårligere alternativ. Med utstyrsnivå GL koster denne 182.600 kroner. Du får da en bil som er tregere, dårligere utstyrt og som du må til service mer hver 15.000 kilometer.

Mazda 323 et godt alternativ

Et annet gunstig alternativ til Corolla er Mazda 323 F 1.5. Denne er like rask som Corolla - bare ett hundredel skiller de to i akselerasjonen 0-100 kilometer i timen, i Toyotas favør. Den har større lastevolum og er mye bedre utstyrt. Du kan lese vår test av Mazda 323 F 1.5 her.

Les vår sammenlikningstest av Mazda 323 F 1.5, Volkswagen Golf 1.4 og Toyota Corolla 1.4 her.