Konklusjon og konkurrenter:

Kombikupeer: Det er mange om beinet i denne klassen. Seat har solgt noen flere av sin Ibiza i år enn i fjor, men likevel blir de grundig forbigått av både VW Golf, Polo, Peugeot 206 og en mengde andre kombikupeer.

Konklusjon og konkurrenter:


Listen er lang over konkurrenter i denne klassen. Bare innenfor Volkswagen-familien er valgene mange - og vi tør si: produktene ikke så veldig forskjellige. En 3-dørs Ibiza 1.6 Sport koster 186.800 kroner. Med klimaanlegg som var ekstrautstyr i vår testbil, er prisen oppe i 197.600 kroner. Hva annet kan du få for 200.000 kroner, og må det koste så mye i det hele tatt?

Bestselgeren

Golf har lenge vært - og er fortsatt bestselgeren i denne klassen. Denne fås med akkurat den samme motoren som vår testbil hadde - en 1,6-liter med 100 hestekrefter. Golfen er altså rundt 30 centimeter lengre enn Ibiza, og har et bagasjerom som rommer 80 liter mer bagasje enn spanjolen. I utstyrsnivå Comfortline inngår blant annet klimaanlegg og noe mer sikkerhetsutstyr - og den koster 209.410 kroner. Ikke mye mer enn Seaten.

Rommelig, rimeligere Polo

Polo er litt mindre enn Ibiza, og med en 1,4-liters motor med 100 hestekrefter er den også ørlite grann raskere enn sin spanske bror: Polo bruker 10,4 sekunder fra 0-100 kilometer i timen, mens Ibiza bruker 10,7 sekunder. Polo Comfortline med klimaanlegg koster 190.770 kroner - og er ellers ganske lik Ibiza Sport i utstyrsnivå. Bagasjeromsforskjellen er ubetydelig med baksetet i bruk, og med bakseteryggen nedfelt rommer faktisk Polo mer - 975 liter mot spanjolens 782.

Mer for mindre penger

En annen naturlig konkurrent innenfor samme konsern, er Skoda Fabia. Denne er enda litt større enn Ibiza, men mindre enn Volkswagen Golf. I Fabia Elegance1.4 får du større bagasjeplass, fem dører, klimaanlegg, elektriske vindusheiser også bak, og lengdejusterbart ratt - for 176.400 kroner. Bilen er riktignok litt tregere i avtrekkeren: den bruker 11,5 sekunder fra 0-100 kilometer i timen.

Franske løsninger

De tre franskmennene Renault, Citroën og Peugeot har også noen alternativer i denne småbilsklassen. Alle er de litt mindre enn spanjolen, men både Renault Clio og Citroën Saxo har større bagasjeplass enn Ibiza - og Peugeot 206 har tilnærmet likt bagasjevolum. De er også alle billigere enn Ibiza - men det betyr ikke dermed at de er dårligere utstyrt. Tvert imot er Clio bedre utstyrt, Saxo litt dårligere utstyrt med også en del billigere - og i forhold til Ibiza er utstyrsnivået i 206 kun ubetydelig forskjellig.

Relaterte tester:

  • Skoda Fabia 1.4

  • VW Golf 1.4 Firstline

  • Fiat Punto 80

  • Citroën Saxo 1,4i VTS

  • Peugeot 206 1.4