Konklusjon og konkurrenter

Har CVT-kassen tilført Audi A6 noe - eller er det bare nok en gimmick for å skape blest om en bil som jo tross alt begynner å dra på årene?

Etter en uke, og utallige kilometer, bak rattet på Audi A6 2.8 Multitronic må konklusjonen bli at dette nok var det lureste Audi kunne gjøre med A6.

For komfortgevinsten er formidabel, samtidig som motorens ytelser på en langt bedre måte blir utnyttet - og foreløpig er det bare Audi som kan tilby et slikt system i denne klassen.

Gå og tegn!

Derfor kan både BMW og Mercedes gå tilbake til sine respektive utviklingsavdelinger å konstruere sin egen CVT-kasse - for har man først vent seg til dens trinnløse oppførsel blir det å sette seg inn i en bil med en ordinær automat en nedtur.

Dyrere, men fortsatt billigst

Men alt som smaker koster, og 552.300 kroner er mye penger - men det er mindre enn hva både BMW og Mercedes tar for 528i A eller E280 med automatkasse. For BMW forlanger nemlig hele 627.000 kroner for sin 528 i A Touring, mens Mercedes-Benz vil ha 696.900 kroner for E280 TE+ - og da er det kanskje ikke så mye å skrike opp om at Multitronic kassen i A6 2.8 har fordyret bilen med 5.700 kroner.