Konklusjon og konkurrenter

Vi nevnte innledningsvis at det er tøff konkurranse i dette nokså lille segmentet av markedet. Og har du 750.000 å slå i bordet med, kan du velge på øverste hylle.


Det nyeste tilskuddet på stammen er Audi Allroad, som heller ikke har kommet til Norge ennå. Vi har imidlertid prøvekjørt bilen under lanseringen i Østerrike.

Audi Allroad

Audi Allroad har avanserte løsninger og høyere profil enn Lexus hva teknikk angår. Og med variabel bakkeklaring og lavgir (på manuell girkasse), skal Audi Allroad faktisk kunne takle terreng og landeveiskjøring vel så bra -- og kanskje bedre -- enn Lexus RX300. Men Audien koster også flesk, med 2,7-liters biturbo og 250 hk starter prisen på 735.000 kroner, med tilsvarende utstyr som RX'en blir den nok et par hakk dyrere.

BMW X5

X5 er i skrivende stund fortsatt et nokså ubeskrevet blad for oss, men bilen har kommet til Norge og en prøvekjøring er rett rundt hjørnet. I konsept minner denne bilen mye om Lexus RX300, og prisen er nokså lik. Men BMW'en er både høyere og lengre, men ikke bredere enn RX300.

Med skinnseter og annet snadderutstyr som er standard i RX300, tipper vi at BMW'en blir rundt 50.000 kroner dyrere enn Lexus. Ikke mye, og det er nettopp BMW Lexus har utpekt som sin hovedkonkurrent. Det er duket for en spennende duell…

Mercedes ML320

I motsetning til Lexus og BMW, har Mercedes utstyrt sin M-klasse med flere "hjelpemidler" for terrengkjøring, slik at denne bilen tåler tøffere tak i terrenget enn sine utfordrere. Vi har testet både ML320 (første versjon) og den nyeste utgaven av ML 270CDI, og konstaterer at disse bilene nok ikke har like gode kjøreegenskaper på vanlig vei som det X5 og RX300 har forutsetninger for. Uten å ha sammenlignet de direkte, og med alle mulige forbehold, selvfølgelig. ML320 starter på 780.000 kroner, og vil nok ligge nær 800.000 for tilsvarende utstyr som på RX.

Jeep Grand Cherokee Limited

I vår konkurrentsammenligning hentet vi inn terrengbiler med firehjulstrekk med ytelse over 200 hk. Og da dukket muskuløse Cherokee Limited opp, den har 220 hk, men 4,7-literen yter hele 390 Nm, mest av konkurrentene. Terrengegenskapene har vi lite å utsette på, men på vanlig vei er vi svært nær ved å si at Jeep Grand Cherokee Limited ikke holder mål mot konkurrentene i det hele tatt. Og prislappen er vanvittige 926.900 kroner dags dato! Du kan lese vår test av Grand Cherokee 4.7 på denne lenken.

Volvo V70 XC

Vi har også tatt med terrengutgaven av V70 i denne sammenhengen, sammenlignet med Audi Allroad har den på langt nær de samme terrengegenskapene. Men den er absolutt et alternativ dersom du innser at det er firehjulstrekk og stasjonsvognkarosseri med heftige ytelser du er på jakt etter, og den er sammenligningens desidert rimeligste alternativ med sine "billige" 620.000 kroner.

Vår konklusjon

I denne sammenhengen er det i første rekke Audi Allroad og BMW X5 som byr RX300 på konkurranse. Og selv om vi forstår at RX300 er en "livsstilbil" som neppe kommer til å bli utsatt for store terrengpåkjenninger, opplever vi at det er nettopp avansert teknikk og mulighetene for terrengkjøring mange er ute etter. Gi de i det minste noen knapper å trykke på og et par fancy tekniske løsninger de kan vise frem til venner og kjente.

Sammen med et par nedturer -- i form av girspaken og litt trang fotbrønn -- tviler vi på at RX300 blir vår favoritt i denne klassen.

Men. Lexus scorer høyt på et usedvanelig design, og det blir heller ikke solgt særlig mange slike biler i Norge (pr. dato er det skrevet rundt 10 kontrakter, de langt fleste som personbiler). Dermed blir Lexus RX300 kanskje akkurat det de ønsker: noe av det mest eksklusive som finnes på markedet, og du har nærmest garanti for at naboen ikke har en bil som ligner.