Konklusjon og konkurrenter

Klassen for offroadere med grønne skilter flyter ikke over av kandidater, og når prisen helst ikke bør overstige 320.000 faller det av mange eksklusive varianter.


Biler av denne typen er svært populære her hjemme til tross for at all motorferdsel i utmark er forbudt. De fleste bilene blir jo da også brukt til bykjøring og til å dekke et normalt bilhold.

Har du i tillegg behov for litt ekstra fremkommelighet og har interesser som krever at du kan trekke med deg tunge hengere er dette biler verd å ta med i betraktning.

Hvem skal du velge?

Vi har kjørt de fleste konkurrentene som personbil tidligere:

Mitsubishi Pajero sport
Opel Frontera 2.2 DT
Land Rover Discovery
Toyota Landcruiser VX90

Det finnes selvsagt flere muligheter som for eksempel Jeep Grand Cherokee og Mercedes-Benz M-klasse, men disse klarer ikke og konkurrere på pris når vi ønsker dieselmotor.

Land Cruiser 90

Land Cruiser kan som i likhet med Terrano II skilte med svært god motor, glimrende plass og komfort. Hvem du velger av disse bilene blir etter vår mening hipp som happ. Begge to klarer å utføre alle dine oppdrag uten problemer og prisen er nesten den samme. Land Cruiser koster 10.000 kroner mindre, men mangler da automatgir. Det hele dreier seg om smak og behag.

Land Rover Discovery

Discovery er en mer luksuriøs bil og imponerer med hyggelig utstyrsnivå og en noe mer glamorøs image. Motoren har et dreiemoment på 300 Nm slik at dette er også et godt alternativ til Terrano II. Prisen er helt lik og det eneste som mangler på Discovery er automatgir.

Mitsubishi Pajero Sport

Mitsubishi Pajero Sport ligner veldig på Terrano II når det gjelder størrelse, men mangler litt hva gjelder motoreffekt. Det kan derimot ordnes mot et pristillegg på rett over 20.000 kroner levert av Mitsubishi med alle garantier i behold. Les om dette på denne lenken. Hvis motoreffekt er viktig vil altså Pajero Sport bli en smule dyr.

Vi ville antagelig velge Terrano II. Det er ikke så mange gode grunner til å velge noe annet.