Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke få konkurrenter som kniver om kunder, og ikke minst markedsandeler, blant de små MPVene. Hvilken mulighet har Citroën Xsara Picasso til å klare seg?

Opel Zafira har sin store fordel i sine syv seter. Renault Megane Scenic er originalen med den ekstreme fleksibiliteten, og Mazda Premacy nyter godt av flere praktiske løsninger.

Citroën Xsara Picasso har få praktiske løsninger - og skiller seg nærmest ikke fra den vanlige stasjonsvognen med annet enn at plassen har blitt bedre og designet er anderledes.

Det var dette med de praktiske løsningene, da

Derfor tror vi at Xsara Picasso vil ha problemer med å få festet grepet i denne klassen. Spesielt dersom man skjeler til konkurrentene, for en Renault Megane Scenic RT med 1,6 liter og 110 hester koster 224.900 kroner - omtrent det samme som en Xsara Picasso med 90 hester. Men som vi allerede har påpekt har ikke Picasso de samme gode løsningene som Scenic - og den har 20 hestekrefter mindre.

Det samme gjelder for Opel Zafira 1,6, ikke bare yter motoren 10 hester mer enn hva motoren i Xsara Picasso gjør, men også denne bilen er mer anvendelig enn Xsara Picasso.

Bare en stor stasjonsvogn

Dessverre for Citroën er ikke Xsara Picasso noe annet enn en stor stasjonsvogn - og dersom du ikke liker den høye og oversiktlige kjørestillingen som Picasso kan by på, kan du like gjerne kjøpe en Xsara stasjonsvogn. Da slipper du også å vente helt til årskiftetårsskiftet før du får levert din nye bil.