Konklusjon og konkurrenter

Det blir ikke svensk seier, heller ikke japansk. Det blir tysk - men ikke uten forbehold.

Opel Omega vinner storbiltesten på komfort, plass og ikke minst storbilsfølelse, men den faller som en stein dersom du er ute etter en storbil som ikke bare er komfortabel og rommelig. For trives du bak rattet vil du trives bedre i en Camry eller en 9-5, Omega er for sedat og komfortabel. Dessuten er den i dyreste laget, men utstyrsnivået er høyt og prisen på 393.900 kroner forsvares i så måte.

9-5 taper på prisen

Dyr er også Saab 9-5, og trass i at vi var svake for den kraftige motoren, komforten, og ikke minst kjøreegenskapene blir 413.300 kroner alt for dyrt. Spesielt når en Nissan Maxima kan bli din for 346.700 kroner - og akkurat Maxima hadde vært testvinner hvis det ikke hadde vært for dens elendige motor og kraftoverføring. Vi brukte hele 14,6 sekunder på å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen. Det holder ikke i denne klassen.

Som en Corolla

At billigst ikke alltid er best understrekes av at Toyota Camry må finne seg i å bli testens taper. Vel koster den ikke mer enn 336.500 kroner, og plassen er bra - men med et interiør som minner om Corolla og en storbilsfølelse som i en Yaris, sier det seg selv at den ikke kan hamle opp med konkurrentene. Likevel er ikke Camry noen dårlig bil, og dersom du ikke er så nøye med finish, men mer bryr deg om kjøreegenskaper -- og ikke minst kvalitet -- kan Camry være et alternativ.

Omega testvinner

  • Tesvinner: Opel Omega

  • Nr. 2: Nissan Maxima

  • Nr. 3: Saab 9-5

  • Taper: Toyota Camry