Konklusjon og konkurrenter

Å bla opp 352.000 kroner av lommeboken er en stor investering for de fleste av oss. Er en båt med et så begrenset brukspotensial som Capri 2052 LX en god investering?

For å ikke tråkke noen på tærne: Det finnes like mange svar på dette spørsmålet som det finnes lesere av denne artikkelen. Men mitt svar er et ubetinget nei - og argumentene er flere.

Trangt og klaustrofobisk

La det ikke være en hemmelighet at undertegnede har svært liten sans for små Daycruisere som har presset en klaustrofobisk kabin inn i konstruksjonen. Kabinen vil jeg helst ikke sette min fot inn i, enda mindre sove i. Oppholder du deg i frisk sjøluft er det en skam at den overnevnte vederstyggeligheten skal spise opp store deler av det knappe arealet kundene må betale tusenvis av kroner for. Kabinrommet kunne heller vært utnyttet som stuveplass eller andre fasiliteter. Blant annet kunne Bayliner med fordel servert oss mer enn seks sitteplasser all den tid båten er registrert for åtte personer.

Min andre innvending mot Capri 2052 LX er at jeg er usikker på om prisen avspeiler seg i kvalitet. I en båt til over 300.000 skal ikke et sete bryte sammen eller skruer løsne under en testkjøring.

Sterk dollar, dyr båt

Daycruisere med overnattingsmuligheter er et konsept amerikanerne har trykket til sitt bryst. Følgelig er mange av båtene i denne klassen produsert på den andre siden av Atlanteren. En dollarpris på over ni kroner gjør noe med prisen på amerikanske båter, de blir kort og godt dyrere for den norske forbrukeren. Derfor burde man kanskje vende blikket mot vår hjemlig kyst hvis man ønsker å bruke penger på en ”overnighter”?

En interessant konkurrent til Capri 2052 LX er årets nyhet fra Ibiza, nemlig 20 Sport Cab. For rundt 330.000 kroner vil du få en velutstyrt ”Spesial Edition” fra Sørlandet. Riktignok med en langt mindre motor (100 hk).

Også Nordkapp leverer en god søknad om å få være med i denne konkurransen med sin Comtesse 610, en båt som koster 325.000 levert med det minste motoralternativet (135 hk fra Mercruiser).

Nidelv har sin 610 Sport som vil koste deg fra 320.000 kroner og oppover, og Skibsplast kan skilte med 605 til 256.748 kroner.

Konklusjon

Capri 2052 LX har sine styrker og sine svakheter, og samtidig sine konkurrenter. De sistnevnte var etter vår vurdering i et flertall, derfor bør du vurdere å skjele litt til konkurrentene før du ser deg blind på den amerikanske skjønnheten fra Bayliner.