Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke alt for mange konkurrenter i dette segmentet, men Volvo må nok slite hardt for å overbevise kundene. Eller ikke?


Poenget med denne typen biler er at enten så vil du ha en Volvo, eller så vil du ha en Mercedes. Eller en BMW. Selv om bilene i utgangspunktet kan være nokså like teknisk sett. Her er et kjapt overblikk over alternativene du likevel kan vurdere:

BMW 323 Ci

En helt ny modell på markedet, som du kan finne en omtale av på denne lenken. BMW 323 Cabriolet er både kortere, lavere og smalere enn C70 cab, og er nok adskillig mer sportslig oppsatt enn C70.

Chrysler Stratus 2.5 LX

Vi testet Stratus cabriolet i forfjor (testen finner du her), og sammenlignet med C70 er den adskillig lengre, den har et bagasjerom som til nød kan betegnes som "brukbart" og en nydelig V6-er. Etter vår mening er dette en av C70 sine argeste konkurrenter, den tilbyr bedre plass, god cruisingfølelse og en prislapp (488.900) for komplett utstyrt bil som er 90.000 lavere enn grunnprisen for C70.

Men kvalitet og finsih er ikke like overbevisende i Stratus som i C70.

Mercedes CLK 230 Kompressor

Vi testet også CLK 320 i fjor sommer, og fant en bil som har en god blanding av sportlsige kjøreegenskaper, komfortabelt oppsett og lekker linjeføring, men prislappen er ditto høy: 638.500 kroner koster grunnversjonen av CLK 230 Kompressor.

Saab 9-3 cab

Saab har mange motor- og utstyrsvarianter til sin 9-3, som etter vår mening har en langt mer europeisk linjeføring enn C70 -- som er mer amerikansk i våre øyne. Vi testet Saab 9-3 2.0T i fjor, og ble ikke imponert over bilens nokså skjelvende karosseri. Men Saab-cab er prisgunstig, en 9-3 2.0t SE med 185 hk koster 481.000 kroner.

Vår konklusjon

Vi ble mildt begeistret over Volvo C70 cabriolet, og vi kan trygt anbefale bilen. Men når du skal ut i öppna landskap, ta av lakkskoene (les: lavprofildekk og senket chassi)!