Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke mange som kan konkurrere med Hydrolift når det gjelder fart og kjøreegenskaper. Dersom du har krav om bofasiliteter kan du hoppe raskt over til et annet merke.


F-26 er en suveren båt hvis du vil gi avkall på bofasiliteter. I så tilfelle egner den seg til det meste. Langtransport, kort transport, fiske, dykking, soling, vannsport og lek i høy hastighet er alle kjerneområder for F-26.

Forskellige motorer

F-26 leveres med et bredt spekter av motorer. Billigste alternativ, som også gir brukbart med fart, er 300 hestekrefter fra Mercruiser. Dette gir en toppfart på 50 knop og det burde holde for de fleste. Prisen starter da på 620.000 kroner.

For deg som liker diesel finnes det to alternativer. Du kan kose deg med 243 hestekrefter fra Volvo Penta, noe som gir 45 knop i toppfart. Eller du kan velge 270 hestekrefter fra Yanmar som skyver båten opp i 50 knop. F-26 med Volvo Penta koster 769.000 kroner og 810.000 med motor fra Yanmar. Det er dyrt å kjøpe dieselmotorer, men det er en psykologisk deilig følelse i bruk når du vet at drivstoffet koster 5,50 i stedet for over 11,00 kroner.

Konkurrenter

Hvis det er fartspotensiale du er på jakt etter er det ikke mange som kan konkurrere med Hydrolift, men det er da noen som nesten kan tilfredstille det samme behovet.

Coaster 800

Den båten som ligger nærmest er Coaster 800. Den båten har omtrent samme fartspotensiale som F-26. Med Mercruiser HP 500 koster denne båten 928.000 kroner. Dette er 62.000 mer enn en Standard F-26 med samme motor. Coaster skal også være god for omtrent samme toppfart. Med en 7,3 liter Mercruiser dieselmotor koster Coaster 800, 868.000 kroner. Dette gir samme toppfart som F-26 med 270 hestekrefter fra Yanmar, F-26 er 58.000 kroner billigere.

Boston Whaler 26 Outrage

En annen spennende konkurrent er Boston Whaler 26 Outrage med doble utenbordsmotorer. Vi snakker her om 225 hester på hver motor med Ficht-teknologi. Dette gir en toppfart på cirka 55 knop og lenser bankkontoen for 793.000 kroner. Denne båten er 100.000 billigere enn en F-26 med Mercruiser HP 500.

Nimbus 26 Nova

Nimbus 26 Nova fra Sverige leveres med en Volvo Penta 5,7 GSI som yter 305 hestekrefter og koster 692.000. Dette er 70.000 kroner mer enn det F-26 koster med 300 hestekrefter fra Mercruiser.

Stingfisher 26

Hvis diesel er et sterk ønske og du ikke har lyst til å betale over 800.000 er Stingfisher 26 med 225 hk Mercruiser diesel et godt alternativ. Du får ikke samme farten som en F-26, men prisen stopper på 550.000 kroner inkludert motor. Et godt alternativ hvis du klarer deg med 38 knop i toppfart.

Draco Oceancraft 761

Draco Oceancraft 761 er litt mindre enn F-26, men kan i høyeste grad tilfredstille de samme behovene. Med en Volvo Penta 5,7 GSI på 280 hestekrefter klarer båten cirka 50 knop. Dette koster den nette sum av 516 700. Du sparer cirka 100.000 kroner i forhold til en F-26 med 300 hestekrefter. Hvis du vil ha dieselmotor vil en Volvo Penta KAD 44 installert i en 761 koste 613.800 kroner. Dette er 150.000 kroner mindre enn F-26 med samme motor, F-26 er noe større.

High Performance = høyt bensinforbruk

Vår utgave med 470 hestekrefter er ingen båt for den normale båtbruker. Motoren er ekstremt sterk og gir F-26 uhyggelige ytelser. Bensinforbruket ligger også i det øvre sjiktet og selv velpolstrede bankkonti kan få seg en alvorlig skrape etter en aktiv sommer med en V8 motor på 8,2 liter. Det er intet problem å bruke bensin for over 100.000 kroner på en sesong.

Er dette båten for deg?

Hvis du føler at denne båttypen appellerer til deg har vi ingen problemer med å anbefale Hydrolifts representant. F-26 er klart en av de beste båtene som finnes og den dekker mange behov. Det er ditt valg av motor som avgjør hvilke egenskaper båten får. Mercruiser HP 500 er for de som liker fart veldig godt, og følelsen du får ved 65 knop er så berusende at du tenker i hvert fall ikke på bensinforbruket akkurat da.

Hvis eneste salighet er å se speedometeret vise 70 knop, er F-26 med Mercruiser HP 500 båten du skal ha!