Konklusjon og konkurrenter

Er du på jakt etter en daycruiser på rundt 20 fot er utvalget godt. Vi hjelper deg til å finne den rette båten.

Konklusjon og konkurrenter

Skibsplast 605 Offshore slik vi testet den koster 301.534 kroner. Nedenfor ser du hva konkurrentene krever for sine alternativer.

Skibsplast 605

605 Offshores største konkurrent befinner seg innenfor Skibsplasts egne vegger, nemlig Skibsplast 605. Denne båten er mindre sportslig og har ikke Offshorens fartspotensial. Ellers er den stort sett et speilbilde av sin yngre bror. Og prisen er lavere: 266.688 kroner må du gi for Skibsplast 605 med en 115 hester montert på akterspeilet.

Ibiza 20 Sport Cab

Ibiza-familien ble i år forøket med nykommeren 20 Sport Cab. Denne konsollbåten med overnattingsmuligheter er av kategori mer en skjærgårdsjeep enn en daycruiser. Vår oppfatning er at bruksspekteret er bredere på bekostning av komforten. Prisen er noe høyere enn på Skibsplast 605 Offshore: 329.900 kroner må du betale for båten med en standard Yamaha 150 hk. Ønsker du HPDI motor koster herligheten straks 381.490 kroner. Mer om Ibiza 20 Sport Cab kan du lese her. HPDI motoren fra Yamaha finner du mer stoff om på denne lenken.

Bayliner 2052 Capri

Selvfølgelig har amerikanerne også sine representanter i dette ultraamerikanske konseptet. En av dem heter Bayliner 2052 Capri. En fullstendig test av amerikaneren finner du på denne lenken.

Yamarin 6110

Den finske verftet Yamarin er kjent for sine kvalitetsbåter som setter funksjonalitet over spennende design. Daycruiseren 6110 er en god og komfortabel båt som er en direkte konkurrent til Skibsplast 605 Offshore. Yanmarin er dyrere enn Skibsplast. Levert med F115 fra Yamaha betaler du 330.985 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordkapp Comtesse 610

Nordkapps representant heter Comtesse 610 og leveres med et 135 hesters hekkaggregat fra MerCruiser til en pris av kroner 325.000.

Nidelv 610 Sport

Nidelv skryter av hele fire køyeplasser i sin 610 Sport. Nidelv leverer denne båten med hekkaggregat fra Volvo Penta. Det billigste alternativet er en tre liters bensinmotor som yter 137 hestekrefter. Toppfarten ligger godt under 40 knop.

Konklusjon -- morsom båt for viderekommende

Alle båtene ovenfor, bortsett fra Skibsplast 605, er over 100 kg tyngre enn 605 Offshore. På mange måter er det nettopp Skibsplast lette skrog som gjør båten så morsom å kjøre. Det er heller ikke mange av konkurrentene som kan slå Skibsplast 605 Offshore på toppfart. Samtidig er det lette skroget ikke for nybegynnere på sjøen; det kreves en viss maritim erfaring for å bli til lags med båten. Føler du deg hjemme i denne kategorien vil ikke 605 Offshore være et dårlig kjøp. Likevel bør du være oppmerksom på de mange alternativene.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.