Konklusjon og konkurrenter

Det begynner å bli tett i skogen av SUV'er, men av de rendyrkede SUV'ene rager X5 høyest.

For at sammenligningen skal bli helt riktig må vi understreke et par poeng, nemlig at en vi oppfatter biler som Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser 90 og 100, Nissan Patrol og tilsvarende biler som terrengbiler.

Slike biler -- utstyrt med både avanserte differensialbremser, utkoblingsbare stabilisatorstag, reduksjonsgir og frihjulsnav -- skal kunne greie seg glimrende i terrenget, og de fleste av disse bilen er dessuten så robuste med hensyn til stigbrett og hjulbuer at det ikke er noen stor fare forbundet med å lufte dem utenfor det som normalt kan kalles en vei.

SUV'er for hyttevei

Så finnes det en lang rekke biler som har mer eller mindre avanserte systemer for firehjulstrekk, og som i større eller mindre grad greier en god porsjon uveisomhet, men som på grunn av lang akselavstand, manglende tekniske løsninger og robusthet ikke bør brukes til mer avansert terrengbruk en tøffe hytteveier. Her er biler som Volvo Cross Country, Audi Allroad, Honda CR-V, Subaru Forester, Mercedes M-klasse, og BMW X5.

Men også mellom disse bilene skiller det mye, Audi Allroad og Volvo Cross Country er for eksempel biler med et karosseri som er identisk med produsentenes stasjonsvogner, men der chassiet er hevet adskillige centimetre. Subaru Forester er bygget på en stasjonsvogn (Impreza), men er modifisert kraftig og fremstår som en helt egen modell for bruk godt utenfor byen.

Asfaltjungelens konge

Størst og kraftigst av de alle er BMW X5 4.4i. Riktignok er Audi Allroad helt marginalt kjappere i enkelte øvelser, men en 2,7-liters motor - selv ikke med biturbo - har mye å stille opp med mot en 4,4-liters V8, tross alt. Dreiemomentet på X5'en er for eksempel hele 90 Nm eller rundt 25 prosent høyere enn Allroad 2.7T.

Men så er det prisen, da. 1.085.000 starter X5 4.4 på. Sammenlignet med ML430 (1.114.100) og Jeep Grand Cherokee Limited (926.990) er vi ikke i tvil, valget faller på en X5 som både har mer innvendig plass, mer fornuftige innredningsløsninger og bedre kjøreegenskaper og komfort.

Mer folkelig: X5 3.0

Går du ned 1,4 liter i slagvolum havner du på BMW X5 3.0, og da er situasjonen en annen. Den koster nemlig omtrent det samme som en Allroad Quattro, men er både tyngre og tregere. En direkte sammenligningstest mellom disse to turde bli interessant, det er ikke utenkelig at A6'en hadde fremstått som langt mer anvendelig enn X5. I tillegg vaker Jeep Grand Cherokee 4.0 og Mercedes ML 320 prismessig rett over disse to kandidatene.

Foreløpig finnes det intet dieselalternativ til X5, og det er dens store ulempe, så å si samtlige konkurrenter tilbyr kraftige turbodiesler eller noe mindre bensinmotorer, med ditto lavere prislapper. X5 fremstår som mer eksklusiv, men det blir det jo ingen salgsvolum av…

Asfaltkonge som kannibal

X5 har, som navnet antyder, en del til felles med 5-serie. Mange vil kanskje se på X5 som nettopp en eksklusiv 5-serie, men man kan like gjerne se på den som en billig 7-serie. Pris- og plassmessig er de to bilene nemlig ganske like, men i X5 får du firehjulstrekk med på kjøpet.

Å sammenligne den med 7-serien er kanskje også den eneste måten å forsvare innkjøpet av en X5 på som "et fornuftig valg". Skjønt - en konge trenger neppe å forsvare sine handlinger?

Relaterte artikler

Spionbilder: VW offroader - W12 og 420 hk
Spionbilde: Ny 7-serie - +400 hk og 4WD
AC Schnitzer X5: Skogens bølle
BMW: X5 Le Mans -- ekstrem terrengbil
Vår første rapport om X5 -- fra november 1998!

Relaterte tester

TEST: Lexus RX300
MINITEST: Audi Allroad Quattro
Duell: Range Rover 4.6 vs. Land Cruiser 100
TEST: Jeep og Discovery møter LandCruiser 90
TEST: Nissan Patrol 3.0 Tdi
TEST: Mitsubishi Pajero 3.5 V6 GDI
TEST: Toyota LandCruiser LC100 4.7
TEST: Mercedes ML 270 CDI