Konklusjon og konkurrenter

Uansett hvor bra Z3 2.0 har blitt, uansett hvor vanedrivende det er å lytte til de seks sylinderne jobbe og uansett hvor deilig det er å la vinden rufse i håret mens smilet knuser fluer, er 384.000 kroner mye penger. Spesielt dersom man skuler til konkurrentene.

For BMW er slett ikke alene om å tilby små og vakre roadstere, men de er alene om å ha seks sylindre i rekker foran torpedoveggen - og er det det du er på jakt etter kan du like gjerne bla opp 384.000 kroner med en gang. For da er Z3 2.0 enerådende.

Det er den derimot ikke dersom det er følelsen av vind som passerer hårrøttene i åtti kilometer i timen du er på jakt etter. Da er utvalget større.

MX-5 og MR2 fra Japan

Og den kanskje største konkurrenten kommer fra japanske Mazda. For med MX-5 vekket Mazda igjen begjæret etter små og sportslige roadstere, og det er ikke uten grunn at MX-5 blant enkelte nærmest har en mytisk plass i bilhistorien. Riktignok er den knapt så komfortabel som Z3, men den er langt mer sportslig og ikke minst langt billigere. For mens BMW forlanger 384.000 kroner for Z3 vil ikke Mazda ha mer enn 315.000 kroner av din sparepenger for å levere ut en MX-5 Special Edition med 1,8-liters motor og 140 hester.

Toyota er et annet alternativ med livlige, og midtmotor motoriserte, MR2. Dens problem er i første rekke bagasjeplassen som knapt eksisterer. Prisen er derimot hyggelig sammenliknet med BMW; 309.300 og da er både hardtop og klimaanlegg inkludert.

Italia og England utfordrer også

Fra England kommer nemlig MG-F, med midtmotor og 120 hester er den livlig nok for de langt fleste, samtidig med at den er rimeligst av de små roadsterne med sin prislapp på 286.000 kroner. Problemet med MG-F er at den nok er litt i minste laget for de lengste av oss.

Foruten disse har man Fiat som så absolutt greide å skape blest rundt sin lille båt, Barchetta. Basert på plattformen til Punto, og med en tverrstilt rekkefirer på 1,8 liter sender Fiaten sine 130 hester gjennom forhjulene til asfalten. Prisen er 293.000 kroner.

  • Her kan du selv sammenlikne BMW Z3 mot sine konkurrenter
  • Gal pris?

    Helt objektivt blir dermed BMW Z3 2.0 håpløst dyr, og skal du ha en rendyrket sportsbil finnes det også konkurrenter i listen over som lett overbyr Z3. Likevel er det vanskelig ikke å falle for Z3 sine mange positive sider; som for eksempel finishen, kraftutfoldelsen og lyden fra motoren, kjøregleden og følelsen av luksus som Z3 nok formidler best av de alle - og hvem er det egentlig som kjøper en roadster ut fra objektive vurderinger?

    For har du råd er det ikke tvil om at Z3 absolutt er en bil som appellerer - uansett vær. For varmeapparatet er effektivt, og da kan man lett kjøre åpent selv om solfaktoren må tilbringe turen i hanskerommet.

    Relaterte tester

  • Test av BMW Z3 1,9 (Utgående modell)

  • Test av BMW M-Roadster

  • Test av BMW M Coupe

  • Test av Mazda MX-5

  • Test av MG-F

  • Test av Toyota MR2

  • Test av Audi TT Roadster (225 Hk)

  • Test av Honda S2000

  • Test av TVR Griffith 500