Konklusjon og konkurrenter

Alt i alt ble vi positivt overrasket over Roadsteren.

Liker du først stilen er den uten tvil et godt valg. De klassiske linjene fungerer bra, og til en naken sykkel å være har den absolutt sitt særpreg.

En caféracer som ikke sier nei til langturer er en god betegnelse.

ABS-funksjonen, og varmehåndtakene var også svært positive overraskelser.

Utseendemessig er imidlertid Boxermotoren et minus for mange potensielle kunder. Enten liker du den, eller så liker du den ikke. Selv må jeg nok innrømme at jeg er langt mer positivt innstilt til motortypen etter denne prøvekjøringen. Det skyldes ikke minst det fine dreiemomentet.

Alt er imidlertid ikke like bra, til tross for at Roadsteren og jeg ble gode venner.

Blinklysløsningen trekker absolutt ned helhetsinntrykket. Den irriterte vettet av både meg, og våre andre testførere. Hvorfor, BMW?

Når det gjelder selve kjøreopplevelsen er imidlertid Roadsteren en ypperlig sykkel. Det er sjelden en sykkel gir deg så mye kjøreglede i lovlige hastigheter. Tro det eller ei, det er faktisk fullt mulig å ha det ustyrtelig morsomt på motorsykkel, selv uten å risikere sertifikatet bak hver eneste sving.

Det er her du finner svaret på hvorfor vi synes sykkelen er så vellykket.

Konkurrenter

Av de kåpeløse sykler vi har prøvd, er nok Honda X-eleven og Ducati Monster 900 enklest å sammenligne med.

Motormessig ville nok jeg falt ned på Hondaen, den har også et godt dreiemoment, og er i tillegg langt hissigere.

Personlig ville imidlertid ha valgt BMWen framfor Ducatien. Ducatien har riktignok mer "image", men jeg faller heller for Roadsterens brukervennlighet enn for våte blikk fra fortauskanten. BMWens små finesser og tekniske detaljer imponerer meg faktisk mer enn Ducatiens uovertruffne lydorgie.

Prismessig kommer heller ikke BMWen så dårlig ut. Veiledende pris er 158.900 kroner, dyrt selvfølgelig, men her får du etter vår mening mye for pengene.

Hondaens pris er 179.900 kroner og dermed dyrest av trekløveret. Ducatien er med sine 155.900 kroner billigst av de tre. Her vil nok alder og smak være avgjørende.

Det er imidlertid langt flere sykler som kjemper om din gunst i dette segmentet. Motormessig er nok Honda X-eleven kongen, men også Yamaha XJR 1300/1300SP og Kawasaki ZRX 1100 kan være fristende valg.

Kawasaki er 10.000 kroner billigere enn X-eleven, men det er ikke billig nok når det mangler 34 hestekrefter. Yamaha XJR 1300 koster 5.000 kroner mindre enn X-eleven og vil du ha SP er prisen den samme. Her mangler det også 33 hestekrefter.

En annen naken sykkel som er verdt å ta med i betraktningen er Moto Guzzi V11 Sport. Med sine 91 hk, og klassiske utseende er den i hvert fall en nytelse å se på. Prisen er ca. 175.000 kroner.