Konklusjon og konkurrenter

Dette er ikke den fulle sannheten. Dette er en del av sannheten, og den er basert vår testmetodikk og våre testeres unike erfaring i vurdering av nye biler. Men den beste familibilen til 200.000 kroner kan godt være en helt annen -- for deg.


I testen har vi i første rekke lagt vekt på at bilen skal ha en god plassutnyttelse, behagelig komfort, solid utstyrspakke og en fornuftig driftsøkonomi og garantiordninger. Prisen har vi lagt svært liten vekt på, i den forstand at vi har valgt ut biler som koster fra 192.200 kroner til 200.800.

1. Ford Focus 1.6 Trend Stasjonsvogn, kr. 200.800

Ford Focus er en svært komfortabel bil med gode kjøreegenskaper. Den har også et rommelig bagasjerom, og brukbar plass i baksetet. Bilen er godt utstyrt, men vi savner klimaanlegg (ekstrautstyr 9.500 kroner) og elektronisk antispinn. Sammen med VW og Skoda har den de dårligste garantiordningene, men bilen holder seg godt i verdi.

2. Skoda Octavia 1.6 SLX, kr. 207.200

Octavia er den dyreste av testbilene, men har langt mer utstyr enn de andre bilene med både klimaanlegg , antispinn og lettmetallfelger som standard. Den har det største bagasjerommet av testbilene, og komforten er nesten like god som Ford Focus. Men baksetet er alt for dårlig, det er spesielt svak benplass. Verditapet er svært lavt, men bilen er like dyr å forsikre som Citroën Xsara.

2. Toyota Verso 1.3 Sol, kr. 192.200

Verso har et spennende design og til tross for sin beskjedne størrelse har den best bakseteplass og mest fleksibel innredning av bilene i testen. Av testbilene er den billigst å forsikre og har lavest driftskostnader, og den teknisk avanserte motoren bruker minst bensin av testbilene. Svært gode garantier trekker opp, men mangel på komfort og kjøreegenskaper trekker ned. Bilen fortjener også klimaanlegg, som koster 12.300 kroner.

3. VW Golf 1.4 Firstline, kr. 190.080

Golf er klassikeren blant testbilene, og den er billig å eie på grunn av et lavt verditap og forsikringskostnader, men har dårlige garantier. Motoren i vår testbil er litt i spedeste laget og gjør Golf til den tregeste av testbilene. Golf Firstline har lite utstyr selv om klimaanlegg er standard, og den har moderate forsikringsutgifter.

3. Citroën Xsara 1.6 SX, kr. 198.200

Xsara har veldig god plassutnyttelse og god komfort, men kjøreegenskapene er ikke de beste i testen. Heller ikke Xsara har klimaanlegg (ekstra, kr. 10.000) eller elektronisk antispinn, men har en mer komplett utstyrspakke en Ford Focus Trend. Verditapet er ganske lavt, og garantiordningene er omfattende, men bilen bruker mest bensin av testbilene og er dyrest å forsikre.

Vår konklusjon:

Å si at en av disse bilene er den beste familiebilen til 200.000 kroner, er feil. Vi har kåret den bilen som etter vår testmetodikk og våre personlige vurderinger er best. Vårt erfaringsgrunnlag er stort, men det er likevel ikke til hinder for at du selv kan ende opp med en helt annen kandidat.

Men vår test har kanskje avslørt et par overraskende forhold ved familibiler som du ikke hadde tenkt på tidligere, eller gitt deg ideer om at det ikke alltid er bestselgerne som er de beste bilene? I så tilfelle har vi lyktes med å gi deg noe å gruble på, når tiden for å kjøpe ny bil kommer.