Konklusjon og konkurrenter

Overpriset og utdatert. Sterke påstander, men så har da også Rover 45 sterke motstandere.

Konklusjon og konkurrenter


Det er mange gode sedaner i mellomklassen å velge mellom, flere enn de vi presenterer nedenfor. Men de fleste av disse sedanene henvender seg til et "familievennlig" alternativ, eller som et økonomisk rimelig alternativ. Det er få som på samme måte som Rover 45 henvender seg til et godt voksent publikum med vekt på eleganse. Legg til det spesielle, det udefinerbare som ligger i begrepet "Britisk herkomst", og det finnes ikke egentlig noen gode alternativer, selv om både Nissan og Toyota bygger biler i Storbritannia.

Honda Civic 1.4i S

Rover 45 og Honda Civic bygger teknisk sett på mye av de samme komponentene, og har blant annet samme akselavstand og om lag samme sporvidde. Her hjemme selges ikke Civic med 1,6-liters motor lengre, med unntak av en verstingutgave av Civic kombikupe. Vår test av Honda Civic 1.4 kombi tyder på at denne motoren er i svakeste laget, i alle fall til så store biler som sedanen og stasjonsvognen er.

Men prislappen er 194.900 kroner for en Civic 1.4i S sedan, som også mangler en del utstyrsdetaljer. Slik sett er Rover 45 et rimeligere kjøp med en sterkere motor.

Nissan Almera 1.5 Comfort

Litt dårligere benplass i baksetet, men større bagasjerom. Og en komplett utstyrsliste, blant annet med klimaanlegg, skivebremser bak og så videre, er Nissan Almera 1.5 et ikke veldig spennende, men trygt og solid alternativ med langt bedre komfort enn Rover 45. Og prislappen? 10.000 kroner rimeligere enn Rover, og under grensen på 200.000 kroner.

Seat Toledo 1.6 Stella

For 212.000 kroner får du en Seat Toledo med både klimaanlegg og automatgir på utstyrslisten. Seat Toledo skårer også svært høyt på bagasjerom med ekstreme 500 liter, men baksetet har dårligere benplass enn hos de fleste av konkurrentene.

Likevel byr Seat på en av de beste utstyrspakkene til rundt 210.000 kroner for denne typer sedaner, og design er heller ikke uviktig for den spanske bilprodusenten -- riktignok i en helt annen retning og med helt andre verdier enn det Rover reflekterer.

Vår konklusjon

Med svak komfort, tunge kjøreegenskaper i kritiske manøvre og en dryg prislapp plasserer Rover 45 seg ikke på vår liste over "Beste kjøp". Men. Vi vet også at det (både i Norge og i Storbritannia) finnes lagre av Rover-biler, og at det av den grunn ikke burde være mulig å få ned prisen i forhold til listepris. Kall det gjerne "kampanjer". Så lenge prislappen blir lavere, og du har et avslappet forhold til bilkjøring, er Rover 45 verdt et ekstra kikk dersom det i tillegg bor en liten anglofil i deg.