Konklusjon og konkurrenter

En Boxster S koster 770.000 kroner - eller 130.000 kroner mer enn en Boxster. Det kan den vel ikke være verdt?

En Porsche Boxster S lever i et beskyttet paradis. Her står ikke konkurrentene i kø, og ved siden av den billigere - men også 32 hestekrefter svakere - Boxster finnes det bare en reell konkurrent.

BMW M Roadster?

Og den har 321 hestekrefter, under sitt lange panser. Bilen er BMW M Roadster, du kan lese vår test av denne bilen her. Sammenliknet med Boxster S kommer den likevel til kort, for selv i denne klassen er 45.000 kroner penger. Vel er den kjappere i en rett linje enn hva Porsche kan skryte av med Boxster S, men å hevde at en M Roadster kan kjøre fra Boxster S på svingete vei er i beste fall en hvit løgn. Dens største problem er imidlertid prisen, for skal du oppleve vind i håret i en M Roadster koster det deg 815.000 kroner - eller 45.000 kroner mer enn hva du må gi for Boxster S.

Hva med Boxster?

Dermed blir Boxster S sin hardeste konkurrent Boxster, som koster 640.000 kroner. Mindre slagvolum, 2,7 mot 3,2 liter, og 220 istedenfor 252 hester er de største forskjellene. Vel elsket vi Boxster S sin akselerasjon ut av svingene, og dens høyeffektive bremser - men 130.000 kroner mer er det ikke verdt. Trass i at Boxster bruker 0,6 sekunder mer på å nå 100 kilometer i timen fra stillestående.

Lilkevel, dersom du skal ha drømmebilen, det ultimate - og det hittil sportsligste i Boxster-serien, må Boxster S bli valget. Herlig kompromissløs som den er...