Konklusjon og konkurrenter

Foreløpig er det bare 3 elever i denne litt spesielle klassen, stasjonsvognene med høyere bakkeklaring enn normalt, og mer effekt enn de fleste trenger.


Subaru Legacy Outback

Førstemann ut i klassen var Subaru Legacy Outback, som i en relativt påkostet versjon koster 467.900 kroner, i grunnversjon er prislappen 437.900 kroner -- selv med automatgir. Det kan kanskje virke som mye penger, men i denne sammenhengen er det latterlig billig, nesten halve prisen av en Audi A6 Allroad, til tross for at Legacy ikke på langt nær gir samme inntrykk av luksus som duellantene fra Sverige og Tyskland gir.

Men Outback er en solid og stødig arbeidshest, som kanskje gjør seg ennå bedre på grønne skilter (til 299.000) enn konkurrentene. Er lommeboka begrensningen, er Outback det naturlige valg i denne klassen.

Volvo V70 Cross Country

Med høytrykksturbo på en 2,4-liters rekkefemmer blir ikke Volvo V70 Cross Country noen billig bil, prislappen ligger på 630.000 kroner med automatgir, og vi tipper at de fleste ønsker å hive på ekstrautstyr for 50 - 100.000 før man er helt fornøyd. Sammenlignet med Outback blir dermed V70 svinedyr, men så er da V70 Cross Coutry en av de aller mest komfortable bilene vi har kjørt på lenge.

Og om kjøreopplevelsen og komforten er viktigere for deg enn teknikk og rå stryke, skader det neppe å spare rundt 100.000 kroner heller. Volvo V70 Cross Country er vårt valg blant bilene i denne klassen med bensinmotor.

Vår konklusjon

Audi er nok en gang overlegne på teknikk, men har et par irriterende mangler som den gnagende midtkonsollen, en litt villstyrig turbo og en automatgirkasse som ikke faller i vår smak (men som sikkert mange andre blir fornøyd med). Det man uansett ikke kommer utenom, er at Audi er den eneste i denne klassen som byr på reduksjonsgir (som koster 11.200 kroner ekstra), den har desidert best kjøreegenskaper, og du kan faktisk velge en annen motor.

Og vi tipper de fleste havner på Audis råsterke 2,5-liters Tdi motor dersom de skal ha seg en A6 Allroad. I forhold til bensinmotoren blir prislappen redusert med rundt 100.000 kroner, og den havner da på samme nivå som Volvo V70 Cross Country. Da blir valget straks vanskeligere, selv om det spørs om en dieselmotor er fint nok for folk som faktisk er villige til å bla opp langt over 600.000 kroner for å få seg en ny bil.

Relaterte lenker:

Duell: Audi A6 Allroad møter Volvo V70 Cross Country.
Duell: Audi A6 2.7T Quattro møter Saab 9-5 Aero Estate.