Konklusjon og konkurrenter

Kanskje dette kan være et rimelig alternativ til de andre flerbruksbilene på markedet, tenkte vi. Men har Carnival egentlig noen sjanse som flerbruksbil på det norske markedet?

Konklusjon og konkurrenter


På markedet for flerbruksbiler er det flere å velge mellom, og ettersom kundegruppen her er stort sett er barnefamilier med flere barn – og fra før gjerne en stram økonomi, blir prisen et viktig aspekt. Det som videre kjennetegner stort sett alle flerbruksbiler, er også fleksibiliteten de gir, med muligheter til å flytte om på setene og sette dem igjen i garasjen.

Franske løsninger

Franske Citroën og Peugeot har hver sine flerbruksbiler – nærmest identiske, med stort sett samme motorer. Evasion og Peugeot 806 er begge kortere enn Carnival, med sine 4,45 meter – mot Carnivals 4,89 meter. Koreaneren er også noe bredere og marginalt høyere enn franskmennene. Evasion/806 har begge plass til syv, og alle baksetene kan tas ut. Dersom det er diesel du ønsker på tanken, har begge en 110 hk 2,0-liters HDI motor – som gjør begge franskmennene raskere i avtrekkeren enn Carnival. Begge er rimelig godt utstyrt, Evasion koster 382.500 kroner, mens 806 – som er litt bedre utrustet på sikkerhetsfronten – koster 386.800 kroner.

Relaterte tester:

  • Citroën Evasion 2.0i SX: Fantastisk Fleksibel
  • Volkswagen/Ford-samarbeidet

    Nylig er det dukket opp ytterligere tre søsken på flerbruksarenaen: Volkswagen Sharan, Seat Alhambra og Ford Galaxy. Som de ovennevnte franske løsningene, er også disse bygget på samme karosseri, men disse er rundt 20 centimeter lengre enn franskmennene – dog fremdeles kortere enn Carnival. Den dyreste av disse er Sharan, som med en 115-hesters diesel starter på 384.000 kroner.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Relaterte artikler:

  • Ford Galaxy: Ekstragalaktisk flerbruksbil

  • Ny Volkwagen Sharan i butikkene

  • Ny Seat Alhambra om hjørnet
  • Mazda MPV

    Mazdas flerbruksalternativ er det største av alternativene hittil omtalt. Denne er 4,75 meter lang – som gjør den 14 centimeter kortere enn Carnival. Denne får du imidlertid bare med en 2,0-liters bensinmotor, og den koster da 352.900-357.900 kroner, avhengig av utstyrsnivå.

    Relaterte tester:

  • Mazda MPV 2.0 Comfort: Fleksibel og familievennlig
  • Chrysler Voyager

    Voyager er omtrent like lang som Mazda MPV, men en god del bredere. Denne får du kun med bensin på tanken – du kan velge mellom en 2,0- eller en 2,4-liter. Den minste motoren begynner på 345.990 kroner, mens 2,4-literen begynner på 445.990 kroner.

    Plass for Carnival?

    Selv om prisen altså ikke er helt fastsatt ennå, vet vi at Carnival med denne 2,9-liters dieselmotoren kommer til å koste i underkant av 500.000 kroner. Dette er alt for mye for en slik bil, og vi vil gjerne se den familien som er villig til å gi en halv million kroner for den. Hovedsatsningsområdet blir da også varebilutgaven – som vil få en pris i underkant av 250.000 kroner. Men som personbil blir nok Kias flerbruksbil altfor dyr, om ikke usalgbar.