Konklusjon og konkurrenter

Hvor fort du vil kjøre bestemmer du i stor grad selv. Det er bare å plukke den motoren som passer til dine behov. Coaster 800 har i tillegg iboende kvaliteter som gjør det til en god turbåt, men du må betale for det.


Coater 800 er god båt for deg som klarer deg med litt kummerlige boforhold. I så tilfelle egner den seg til det meste. Fiske, dykking, soling, vannsport og passelige turer er det Coaster 800 passer best til. Med andre er den svært fleksibel.

Forskjellige motorer

Coaster 800 kan leveres med motorer for en hver smak. Billigste alternativ er med 210 hestekrefter fra Mercruiser. Denne konfigurasjonen koster fra 749.000 kroner. Største motoralternativ er med HP 500 EFI som yter 470 hestekrefter. Da koster båten fra 1.055.000 og oppover.

For deg som liker diesel finnes det flere alternativer. Tre motorer fra MerCruiser og en fra Yanmar er de du har å velge blant. De mest aktuelle er de som yter 270 hester altså den vi har kjørt og modellen fra Yanmar. Problemet med Yanmar-motoren er at den også bruker MerCruiser-drev. Så langt har det ikke eksistert noen løsning for å få eksosen gjennom drevet, noe som for mange har medført at eksosen kommer ut over vannflaten. Dette støyer og ryker mye, med andre ord ingen god løsning. Problemet skal være løst til neste sesong og da blir nok Coaster 800 slanket 250 kilo i hekken - utstyrt med Yanmar-motorer.

Konkurrenter

Det finnes et helt spekter med båter i denne klassen, alle har veldig forskjellige motorløsninger og tilfredstiller mildt sagt forskjellige behov.

Hydrolift F-26

En båt som ligner veldig på Coaster 800 er Hydrolift F-26. Vi har testet to stykker med henholdsvis 470 hester bensin og 243 hester diesel. Hydrolift F-26 med MerCruiser HP 500 EFI. Hydrolift F-26 med Volvo Penta KAD 44. Disse båtene går fortere enn Coaster, men mangler enn del på komfort og utstyrsnivå. Etter vår mening er det ren tortur og overnatte i en F-26. Med 470 hester koster båten fra 899.000 kroner og det er cirka 150.000 mindre enn det Coaster 800 koster med samme motor. F-26 koster fra 819.000 med 270 hester fra Yanmar. Vil du ha Coaster med samme motor må du ut med 895.000 kroner. Det må bli ditt eget behov som avgjør. Det er umulig å si hvilken båt som passer akkurat deg.

Ibiza 25 Sport

Ibiza 25 Sport med 300 hestekrefter koster 589.900. Dette er betraktelig billigere enn Coaster 800 med samme motor, men Ibiza 25 er samtidig 56 centimeter kortere.

Boston Whaler 26 Outrage

En annen spennende konkurrent er Boston Whaler 26 Outrage med doble utenbordsmotorer. Vi snakker her om 225 hester på hver motor med Ficht-teknologi. Dette gir en toppfart på cirka 55 knop og lenser bankkontoen for 793.000 kroner. Denne båten er 100.000 billigere enn en Coaster 800 med 270 dieselhester.

Nimbus 26 Nova

Nimbus 26 Nova fra Sverige leveres med en Volvo Penta 5,7 GSI som yter 305 hestekrefter og koster 692.000. Dette er 140.000 kroner mindre enn det Coaster 800 koster med 310 hestekrefter fra Mercruiser.

Stingfisher 26

Hvis diesel er et sterk ønske og du ikke har lyst til å betale over 800.000 er Stingfisher 26 med 225 hk Mercruiser diesel et godt alternativ. Du får omtrent samme farten som en Coaster 800, men prisen stopper på 550.000. Coaster 800 koster 871.000 kroner med samme motoren.

Draco Oceancraft 761

Draco Oceancraft 761 er litt mindre enn Coaster 800, men kan i høyeste grad tilfredstille de samme behovene. Med en Volvo Penta 5,7 GSI på 280 hestekrefter klarer båten cirka 50 knop. Dette koster den nette sum av 516 700. Hvis du vil ha dieselmotor vil en Volvo Penta KAD 44 installert i en 761 koste 613.800 kroner.

Er dette båten for deg?

Vi har ingen problemer med å anbefale en Coaster 800. Coaster er dyr, men skiller seg svært positivt ut på mange områder. Valget av motor har mye å si og en 7,3 liters MerCruiser diesel på 750 kilo er ikke nærheten av å være den ideelle motoren for denne båten. En motor på 500 kilo er nok mer passelig og det kommer nok til våren. Coaster 800 seiler dermed opp som en av de sterkeste i klassen når det kommer til sjøegenskaper, materialvalg, komfort og finish.