Konklusjon og konkurrenter

180 hestekrefter, fartsressurser som en kanonkule og et image som nok ikke frembringer bare smil hos forsikringsbransjen, er de harde fakta. Likevel er ikke prisen så gal.

Konklusjon og konkurrenter

Spesielt ikke dersom man sammenlikner med konkurrentene. For Seat Leon 20V T har en veiledende pris på 284.900 kroner, og er dermed blant de billigste alternativene i klassen.

VW Golf GTi

For skuler du til konsernsøsken VW Golf GTi får prislappen en annen lyd. Ikke det at prisen på 286.280 kroner i seg selv er avskrekkende - det er jo bare knapt 2.000 kroner mer enn Leon. Men ser du på hva du får, er det innlysende at Golf GTi ikke burde ha noen sjanse. Ikke bare har Leon 180 hester, mens Golf GTi "bare" har 150 - men også dreiemomentet er bedre i Leon. Maksimalt dreiemoment er 210 Nm i Golf og 235 Nm i Leon.

Audi A3

Hva så med Audi A3 med 180 hk? Helt uaktuell spør du oss. Med en prislapp på 305.200 kroner har Audi priset seg ut i uføret - og bilen utgjør derfor ikke noe alternativ til Seat Leon 20V T.

Franske følelser

Sterkest konkurranse yter nok franske Citroën Xsara VTS. Sammenliknet med Leon er også dette en landeveisrakett - selv om den er langt fra like kjapp som Leon. Kjøreegenskapene er fullt på høyde, og smilene satt løst forrige gang vi kjørte bilen. Prismessig er den 167 hestekrefter sterke Xsara VTS bare noen tusenlapper dyrere enn Seat Leon, med en pris på 288.300 kroner.

En digresjon

Som en ren digresjon kan vi også ta med Audi TT, som jo har samme motor som Leon. Men prislappen på 435.500 kroner viser bare hvilken rolle Audi mener at TT fortsatt skal ha. Den skal være en bil for de som liker å vise seg frem og som er villige til å betale for det - vi har ved flere anledninger kritisert TT for ikke å helt leve opp til forventningene.

Dermed viser Seat Leon 20V T seg å være et bra kjøp rent prismessig dersom du er ute etter en sprek familiebil i Golf-klassen. Sammenliknet med konkurrentene er den billig, og motoren er en nytelse. Også kjøreegenskapene frembringer brede smil - dersom du holder deg på vanlig vei og ikke tar bilen med ut på bane. Uansett, og før du undertegner kjøpekontrakten, bør du undersøke hva bilen koster å forsikre. Motorsterke biler er nemlig ofte befengt med høy premie.

Relaterte artikler

  • Test av Citroën Xsara VTS

  • Test av Audi A3 180 Hk Quattro

  • Test av Audi TT