Konklusjon og konkurrenter

Hele tiden stilte vi oss spørsmålet " Hvem vil ha denne bilen? Hvilken kundegruppe ønsker Saab å nå?". Vi fant aldri svaret. Vi var ikke engang nærme.

Konklusjon og konkurrenter

Utseende som om den skulle vært full av anabole steroider. Motor med nok krefter til å skremme de fleste som ikke har en viss kjøreerfaring - og en pris som slett ikke henstiller til at dette er en bil for den yngre garde.

En tabbe?

Utstyrsfreak?

Saab 9-3 Aero koster 427.600 kroner. Da får du 205 hestekrefter, turbo og ladeluftkjøler, 17 tommers felger og dekk i dimensjonen 205/50ZR16, klimaanlegg, skinninteriør, sportsseter men elektrisk justering og minne samt elektriske vindusheiser foran og bak og elektriske justerbare speil. I tillegg får du noen nye plastdetaljer på utsiden av karosseriet som mange mener gikk av moten på 80-tallet, men som Saab fortsatt mener ser tøft ut - ved siden av at det jo rent faktisk reduserer oppdrift ved hastigheter som ville gitt deg fem minutter i Dagsrevyen.

Joda, utstyrsnivået i 9-3 Aero kan man såvisst ikke sette fingeren på - men faktum er at bilen har konkurrenter. Konkurrenter som vet å bite fra seg.

Borgerkrigen raser

For borgerkrigen mellom Saab og Volvo går med uforminsket styrke, og Volvo S40 T4 er et soleklart alternativ til 9-3 Aero. Ikke bare er den kjappere enn sin svenske rival, den er også - som du også kan lese deg til i vår sammenlikningstest - bedre. Prismessig slår den dessuten fullstendig knock-out på 9-3, for med en prislapp på 387.900 kroner skiller det 40.000 kroner. Mye penger trass i at 9-3 er langt bedre utstyrt enn S40 T4.

Japansk konkurranse

Men det finnes andre alternativer til Saab 9-3 Aero. Ønsker du sportslige kjøreegenskaper er både Honda Accord Type R og Subaru Impreza GT Turbo alternativer du bør vurdere først. Riktignok er Type-R med sine 459.700 kroner noe dyrere enn 9-3 Aero, men ønsker du sportslighet har Type R et langt bedre balansert veigrep. Subaru Impreza GT Turbo kjører også ringer rundt 9-3 Aero - og du sparer 5.000 kroner i prosessen.

Det er som du ser mange alternativer til Saab 9-3 Aero. Og igjen viser Saab med tydelighet at 9-3 er en gammel bil. Mot konkurrentene blir den for gammel - spesielt tydelig blir det når motoren med sine 205 hester nærmest snurrer understellet rundt lillefingeren.