Konklusjon og konkurrenter:

Prius er den eneste av sitt slag på det norske markedet, og direkte konkurrenter er dermed vanskelig å finne.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I alle fall er det vanskelig å finne konkurrerende produkter med tanke på motorteknologi. Tidligere i år kjørte vi en sammenligningstest mellom den japanske versjonen av Prius og Honda Insight. Insight importeres imidlertid ikke til Norge, som gjør Prius til den eneste av sitt slag her til lands.

De store fordelene

Prius fungerer i og for seg som en ordinær sedan – med plass til fem, og bagasje. De store fordelene skal altså være at den kan gå kun på batteri, og dermed redusere drivstofforbruket – pluss at den skåner miljøet ved å ikke bruke forbrenningsmotoren i saktegående eller stillestående kø.

For høyt forbruk

Som berettet i avsnittet om motor og kjøreegenskaper, fikk vi et forbruk på blandet kjøring, på 0,59 liter bensin per mil. Dette er selvsagt lavt til å være en sedan av denne størrelsen, men ikke revolusjonerende lavt. På en slik bil forventer vi et mye større avvik i forbruk sammenlignet med rene forbrenningsmotoriserte biler på samme størrelse. Du får for eksempel Hyundai Accent 1.3 sedan med et forbruk på 0,64 liter per mil, eller til og med VW Golf stv. 1.4 med et forbruk på 0,65 liter bensin per mil.

Ønsker du å spare drivstoffutgifter?

Dersom du er ute etter å spare drivstoffutgifter, er det nok mer fornuftig å kjøpe en dieselbil. Du får biler på denne størrelsen med dieselmotorer som bruker rundt 0,5 liter diesel per mil – og det er endog lavere literspris på diesel enn på bensin, om enn ikke så mye lavere i dagens marked.

En Opel Astra sedan med 1,7-liters turbodiesel bruker 0,48 liter per mil (blandet kjøring). Denne er også mye rimeligere enn Prius, en Astra Comfort med denne motoren koster 209.900 kroner – 56.100 kroner rimeligere enn Prius.

En Volkswagen Bora 1.9 TDI bruker 0,50 liter diesel per mil med blandet kjøring. Denne koster fra 243.500 kroner.

Miljøengasjement nok til 266.000 kroner?

Dersom du ønsker å avhjelpe forurensningsproblemet i tett trafikkerte storbyer, er det klart at ingen kan skilte med de fordelene som Prius kan: At den kobler ut forbrenningsmotoren i saktegående eller stillestående kø. Spørsmålet blir bare om miljøengasjementet er såpass stort at man er villig til å betale såpass mye for det: 266.000 kroner er en høy pris for en bil i denne klassen.