Konklusjon og konkurrenter

Vårt testeksemplar hadde elektriske seter (11.000), ekstra kraftig forsterker (9.400) og skinnseter, trepaneler og setevarme i baksetene (15.800). Klarer du deg uten dette utstyret, får du en 9-3 SE 2,0t 325.300 kroner.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I prisklassen 300.000 til 350.000 kroner finnes det en lang rekke bilmodeller. Det vil favne altfor vidt å gå inn på alle her. Vi har i stedet valgt ut fire konkurrenter som er interessante hver på sitt vis.

Volvo S40 2,0 T

Vurderer du Saab, er det ikke utenkelig at også landsmannen Volvo er blant dine favoritter. Volvo S40 2,0 T er i likhet med Saab 9-3 SE 2,0t utrustet med en toliters turbomotor. Volvo-motoren er med sine 165 hestekrefter noe sprekere enn 9-3-motoren, men bruker nøyaktig like lang tid fra 0-100, 8,5 sekunder. S40 er en sedan, og har et mindre bagasjerom enn 9-3. I Volvoen kan du heller ikke legge ned setene. Volvo S40 2,0 T koster snaue 320.000 kroner, og er med andre ord 5.000 kroner billigere enn 9-3 SE 2,0t. Er plass viktig for deg, kan du se nærmere på stasjonsvognutgaven, V40 2,0 T. Denne koster snaue 328.000 kroner.

Skoda Octavia L&K 1,8

Luksusutgaven av Octavia er kanskje ikke det første man tenker på som konkurrent for 9-3. Men i forhold til prisen på snaue 293.000 kroner, får du mye bil for pengene hvis du velger Octavia. Bilen er svært velutstyrt, og standardutstyret omfatter både alarm, elektrisk soltak og antispinn. Sistnevnte er godt å ha, for også Octavia L&K 1,8 er utstyrt med turbolader. Motoren yter nøyaktig like mange hestekrefter som Saab-motoren, 150, og bilen er nøyaktig like rask som 9-3 fra 0-100, 8,5 sekunder. Octavias bagasjerom er stort og rommer hele 528 liter.

Nissan Maxima QX 2,0

Nissan Maxima er kanskje heller ikke det første som faller deg inn når du tenker på 9-3-konkurrenter. Vi tar den imidlertid med for å vise at du også kan bli eier av en storbil hvis du har 326.000 kroner å rutte med. Maxima er nemlig 30 centimeter lengre enn 9-3 og byr derfor på svært god plass. Bagasjerommet er på 520 liter. Hvis du velger Maxima, må du imidlertid nøye deg med 140 hestekrefter. Og på øvelsen 0-100 har du ikke noen sjanse til å holde følge med 9-3. Maxima QX 2,0 trenger nemlig 11,3 sekunder.

Mercedes-Benz C180 2,0

Legger du 340.000 kroner på bordet, kan du også bli eier av den nye Mercedes C-klasse med toliters motor. Mercedes-Benz er kjent for høy kvalitet og komfort, men er sparsomme med standardutstyr. Du må for eksempel klare deg uten klimaanlegg, aluminiumsfelger og justerbar korsryggstøtte. Til gjengjeld kan C 180 by på seks kollisjonsputer og antispinn. Bagasjerommet er med sine 430 liter minst i dette selskapet. Motoren yter 129 hestekrefter og C180 trenger 11 sekunder for å nå 100 kilometer i timen.

Interessert i mer informasjon om Saab 9-3 SE 2,0t. Les videre her.