Konklusjon og konkurrenter

Finnes det noen som kan kjøre fra Impreza WRX? Eller som kan by den på konkurranse?

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Subaru Impreza WRX står i en særstilling, fordi den er stor nok til å få plass til en familie – mens den har ytelser som en Porsche 911.

449.900 kroner…

Er mye penger, men er det for mye for Impreza WRX? En rask titt på konkurrentene, viser at det ikke er mye å velge i dersom du er på jakt etter en sportslig familiebil med firehjusdrift. Slik er ikke virkeligheten dersom du ser bort fra firehjulsdriften, for BMW har sin 325i til 467.000 kroner, Alfa Romeo kan friste med 156 2.5 V6 til 421.600 kroner – mens Honda ruller råskinnet Accord Type-R med 212 hester inn i rampelyset. Ved siden av Impreza WRX er nok Accord Type-R, til 459.700 kroner, det mest sportslige alternativet i denne klassen. Både Alfa Romeo og ikke minst BMW 325i er mer komfortorienterte enn de to japanerne.

Derfor blir valget enkelt dersom du er på jakt etter sport, det blir enten Honda eller Subaru – og Subaru har fordelen med firehjulsdrift og lavere pris.

Legenden som forsvant

Subaru Impreza WRXer utvilsomt en bedre bil enn hva GT Turbo kunne skryte av å være. Den har blitt mer lettkjørt, den er mer komfortabel og mer en bil som man kan bruke dag ut og dag inn. Men kuren for å gjøre WRX mer ”spiselig” for et bredere lag av befolkningen har kostet. For GT Turbo fikk nærmest en gudestatus. Den var billig, gikk fort og hadde perfekte kjøreegenskaper, også WRX har svært gode kjøreegenskaper samtidig som den går mer enn fort nok. Men den har blitt nesten 50.000 kroner dyrere, samtidig som den slett ikke gir samme kjøreglede som hva GT Turbo gjorde. WRX har rett og slett blitt for rund i kantene. En legende er død.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Relaterte tester

  • Impreza Turbo: Den raskeste og slemmeste i klassen
  • Duell: Impreza GT mot Audi S3

  • Honda Acord Type R: Rrrrrasende Accord!