Konklusjon og konkurrenter

Til tross for Nissan Micra sin nylige oppgradering, finnes det mange sterke konkurrenter.

Fiat Punto

Punto er en av våre absolutte favoritter i klassen mellom 375 og 385 cm, og en Punto 80 LX har en god del større innvendig plass og høyere dreiemoment enn Micra. Prislappen er likevel 3.000 kroner lavere for Punto med manuelt gir i forhold til Micra med CVT.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Opel Corsa

Corsa har også nylig vært gjennom en ansiktsløfting, og etter vår mening har resultatet blitt svært vellykket. Plassmessig er den bare litt større enn Micra, men effekt og dreiemoment er betydelig høyere. Prismessig faller Corsa gunstig ut med en prislapp på 155.900 kroner for Corsa Swing med manuelt gir.

Peugeot 206 1.4 XT aut

Også 206 kan skilte med bedre innvendig plass enn Micra, og i likhet med Punto har 206 litt lavere effekt, men en god del høyere dreiemoment enn Micra. Prislappen er 170.000 kroner, men svært få velger denne modellen med automatgir, som koster 12.000 mer enn modellen med manuelt gir.

Renault Clio 1.4 High

Et annet fransk alternativ er Clio, som bare er slått av Punto og Corsa med tanke på innvendig plass i denne klassen. Motoren har høyere dreiemoment og litt mindre effekt enn Micra. Prislappen virker ved første øyekast drøy, hele 174.900 kroner, men så er den da også den mest velutstyrte bilen i denne sammenligningen.

Toyota Yaris 1.3 SOL aut

Enda dyrere er Yaris, men i motsetning til disse andre "klassiske småbilene" byr Yaris på mer fleksible løsninger i bagasjerom/baksete, og kan derfor forsvare prislappen på 176.000.

Vår konklusjon

Micra er kanskje den av småbilene som gir det aller mest robuste og solide preget innvendig, og vi vet også at den byr på solid driftssikkerhet for en relativt rimelig penge.

Men teknisk sett henger den litt etter, til tross for denne oppgraderingen, og det skuffer oss aldri så lite nær nivået i småbilklassen har blitt så høyt som det har.