Konklusjon og konkurrenter

RX4 er rykende fersk på det norske markedet. Hvordan er franskmannens muligheter til å hevde seg blant firehjulstrekkerne?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

SUV-klassen er også relativt fersk på det norske markedet. Likevel er det en del som begynner å etablere seg i markedet, og som utpeker seg som ledende på salgsstatistikken.

Toyota RAV4

RAV4 er den desidert mest solgte av SUV-ene på det norske markedet. Per utgangen av oktober var det solgt 667 RAV4-er i Norge i løpet av året, som tilsvarer en markedsandel på 0,8 prosent. RAV4 med 2,0-liters bensinmotor og 150 hestekrefter er raskere enn Scénic RX4, og koster 290.000 kroner.

Relaterte tester:

  • TEST: Toyota Rav4 2.0 4WD – Rav ruskende bra
  • Subaru Forester

    Forester er den nest mest solgte av SUV-ene. Med 584 stykker har Subaru solgt seg til en markedsandel på 0,7 prosent hittil i år (per 31. oktober). Du får Forester med 2,0-liters bensinmotor: Én med og én uten turbo – som vil si at du kan få 125 eller 170 hestekrefter. Den minste begynner på 299.900 kroner, mens 170-hesteren med manuelt gir koster 389.900 kroner. Den minste er likevel raskere enn RX4.

    Relaterte tester:

  • TEST: Subaru Forester 2.0 GL WZ – Komfortabel blandingsrase
  • Honda CR-V og Land Rover Freelander

    CR-V og Freelander har samme markedsandel – 0,6 prosent av det totale personbilmarkedet. CR-V kommer med to liters slagvolum og 127 hestekrefter – og er raskere enn RX4. Prisene for CR-V starter på 290.900 kroner.

    Freelander kommer med en 1,8-liters bensinmotor, eller en 2,0-liters dieselmotor for de som fortrekker det. 1,8-literen har 120 hestekrefter, men er raskere enn RX4-en. Freelander 1.8 koster 299.900 kroner i Business-utgave.

    Relaterte tester:

  • TEST: Honda CR-V – Tørst komfort

  • TEST: Land Rover Freelander 1.8 – SUV-eren!

  • TEST: Land Rover Freelander 2.0 XEDi – Rumlende Rover

  • TEST: Land Rover Freelander Open Air – Åpen fornøyelse?
  • Suzuki Grand Vitara og Kia Sportage

    Dette er modeller som selger en del mindre enn de ovennevnte, men som like fullt er alternativer i SUV-klassen. Grand Vitara kommer med to bensinalternativer og ett dieselalternativ. Bensimotorene er en 2,0-liter med 128 hestekrefter og en 2,5-liters V6 med 144 hestekrefter. Avhengig av utstyrsnivå koster Suzukien 264.900 kroner eller 289.900 kroner.

    Kia Sportage kommer med ett bensinalternativ og ett dieselalternativ. Bensinmotoren er en 2,0-liter med 128 hestekrefter, som er atskillig tregere enn Scénic RX4. Avhengig av utstyr, koster Sportage 244.850 kroner eller 257.350 kroner.

    Relaterte tester:

  • TEST: Suzuki Grand Vitara 2.0 – Ingen terrengbil

  • TEST: Suzuki Grand Vitara V6 – Praktisk bensinsluker

  • TEST: Kia Sportage 2.0 4-WD – Rommelig og rimelig firehjulstrekker

  • SAMMENLIKNINGSTEST: Suzuki Grand Vitara vs Kia Sportage