Konklusjon og konkurrenter

I følge salgsstatistikken er det ikke mye som kan måle seg med Passat. Likevel er det en del andre aktører i mellomklassen som bør bli tatt med i vurderingen.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om Passat regjerer på salgsstatistikken over mellomklassebiler, så har den en del sterke konkurrenter.

Mondeo

Vi starter med å nevne Fords mellomklassebil fordi den, i likhet med Passat, nylig er lansert i ny, oppfrisket utgave. Ford har også store ambisjoner med nye Mondeo: De ønsker å gjenerobre lederposisjonen i mellomklassen – som vil bety at de ønsker Passat ned av tronen. Mondeo vil ikke kunne leveres til kundene før i januar til neste år. Den er blitt mer eksklusiv enn sin forgjenger og utstråler mye mer klasse. Mondeo kommer med to 2,0-liters dieselmotorer, en med 90 hestekrefter og en med 115 hestekrefter. Den minste har 5 Nm mindre dreiemoment enn vår testbil, og prisen for denne starter på 247.900 kroner.

Relaterte artikler

  • Større, friskere Mondeo – våre første kjøreinntrykk av bilen fra lanseringen i Frankrike
  • Avensis

    Nest etter Passat, er det Avensis som har vært den mest populære mellomklassebilen blant det norske folk gjennom året. Avensis er tilgjengelig med en 2,0-liters dieselmotor med 110 hestekrefter – som Toyota kaller D4-D motorer. I Terra utførelse koster denne 292.500 kroner.

    Relaterte artikler:

  • TEST: Avensis 1.8 Sol – Mye nytt under skallet
  • Primera

    Et annet japansk alternativ, er Nissan Primera. Primera har ett dieselalternativ, som er en 2,0-liter med 90 hestekrefter og et dreiemoment på 177 Newtonmeter. Som vi ser av disse opplysningene blir denne noe tregere enn vår Passat. Den koster imidlertid nesten det samme – 273.000 kroner.

    Relaterte artikler:

  • TEST: Nissan Primera Sport M-6 – Forvandlingsnummeret
  • S40

    Svenskene har et alternativ med Volvo S40. Denne kommer med ett dieselalternativ, en 1,9-liter med 116 hestekrefter og 265 Newtonmeter. Denne er raskere enn vår Passat. Prisen for det svanske alternativet er 276.900 kroner.

    Relaterte tester:

  • TEST: Volvo S40 T4- Billig råskinn i traust innpakning

  • TEST: Volvo S40 1.8 GDI – Meget sparsom og veldig godkjent
  • Audi, BMW, Mercedes-Benz

    For deg som i tillegg til å være på utkikk etter en ny bil, også er på utkikk etter status, er det nok få av de ovennevnte som duger. Da kan du i stedet vurdere Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse. Disse blir selvsagt noe dyrere. En A4 med en 1,9-liters dieselmotor og 115 hk koster 318.000 kroner. En BMW 320 D med 136 hk koster 355.000 kroner, og en Mercedes C 200 CDI med 116 hk koster 367.200 kroner.

    Relaterte artikler:

  • TEST: Audi A4 1.8T Quattro – Turbofart på alle fire

  • TEST: BMW 320d – D for diesel

  • TEST: Mercedes C200 Kompressor – C for kjøreglede?