Konklusjon og konkurrenter

Med konkurrenter som Mercedes E-klasse, Audi A6, Saab 9-5 og Volvo V70 går kampen mellom mange akser: de små detaljer eller de store kulturforskjellene, sportslighet eller komfortabel luksus.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hva man velger blir til slutt et spørsmål om personlig smak og preferanser, og uansett ender man opp med en bil som vil gi eieren stor glede -- og ditto utgifter. Etter vår oppfatning er BMW muligens den av bilprodusentene som har laget det beste kompromisset mellom sportslighet og komfort, og 5-serien er kanskje den bilen som foretrekkes av dem som legger mest vekt på dynamiske kjøreegenskaper. Her har vi trukket frem noen aktuelle motkandidater:

Audi A6 2.8

Større slagvolum, men bare marginalt høyere effekt. Så å si identiske tekniske data som 525 Touring, og prislappen er også omtrent den samme. Skal du ha full glede av en A6 i denne kategorien kreves etter vår mening Quattro, som fordyrer bilen med nesten 50.000 kroner.

Mellom Audi-fanatikeren og BMW-entusiasten skiller det svært mye. Foretrekkes firehjulsdrift eller klassisk bakhjulstrekk? Visst får fremkommeligheten seg en bedring, men dynamikken blir ikke den samme. Komfortmessig er også BMW'en et par hakk hvassere etter vår smak, blant annet forårsaket av at BMW 5-serie har 7 cm lengre akselavstand enn A6, til tross for identisk lengde. A6 kan på sin side skilte med bedre plassutnyttelse.

Mercedes E240 TA

Ikke la deg lure av tallet, dette er en 2,6-liters motor som leverer 170 hk/240 Nm. Den blir dermed tregere enn både A6 2,8 og BMW 525, men er da også en bil for det litt mer mondene publikum. Fin plassutnyttelse og driftssikkerhet og garantiordninger utenom det vanlige -- og en prislapp som starter 50.000 over de to konkurrentene vi hittil har nevnt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

E-klasse har i større grad vekt på komfort enn sportslighet, og selv om setene ikke gir like god sportslig støtte som i en 5-serie, er de utformet for å gi lår og rygg glede over lange, svært lange turer. Skal du bruke bilen som arbeidsredskap, er E-klassen det naturlige valg, spør du oss.

Saab 9-5 Estate 2.3 T

Minst slagvolum av konkurrentene vi her vurderer, men like høy effekt som E 240, og like høyt dreiemoment som A6 2.8, som hittil i sammenligningen er best i så måte. Ytelsesmessig på linje med konkurrentene, men prismessig det beste alternativet, rundt 60.000 rimeligere enn basisversjonen av 525 og uten det samme behovet for å pøse på med ekstrautstyr.

God plass og komfort, men gir etter vår mening ikke samme luksuriøse følelse som en BMW eller Mercedes.

Volvo V70 2.3 T5

Det mest sportslige alternativet har vi spart tilslutt. Fra en 2,3-liters turbomotor henter Volvo ut 250 hk/330 Nm i Volvo V70 T-5, som med en prislapp på 50.000 (10 prosent) høyere enn basisversjonen av 525 gjør BMW'en sportslighet til skamme. T5 er over 2 sekunder raskere i akselerasjon fra stillestående til hundre km/t, og kan i mange tilfeller kjøre ring rundt BMW'en. Men luksuriøs komfort? Njaaaeeeh…..

Vår konklusjon

I denne gruppen er det vanskelig å velge, alt på øverste hylle har en tendens til å se like bra ut på avstand. Som nevnt innledningsvis tenderer vi mot å mene at BMW'en gir det beste kompromisset mellom sport og komfort, luksus og hverdagsliv. Om noen skulle mene det motsatte, skal vi gjerne lytte. Men smaken er som baken, og ingen av de andre konkurrentene har en like smart løsning på baken som BMW's Softclose bagasjeluke.

Relaterte lenker

BMW 5-serie som bruktbil
Slik importerer du bruktbil selv -- penger å spare!
TEST: Alfa Romeo 166 2.5 V6 24v
TEST: Audi A6 2.8 Multitronic
TEST: Opel Omega 2.2
TEST: Mercedes E240 Avantgarde+
TEST: Rover 75 2.5 V6
TEST: Saab 9-5 Aero Estate
TEST: Volvo V70 2.4T
TEST: Volvo S80 2,4 S aut.