Konklusjon og konkurrenter

Suzuki Ignis koster nesten 180.000 kroner. Men for 180.000 kroner åpner det seg mange muligheter - og det er Ignis sitt største problem.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Suzuki Ignis er vel neppe blant verdens beste biler, men den også langt fra å være blant de verste. Isolert sett. For det største problemet med Ignis er egentlig ikke at setene er litt dårlige, eller at plassen i baksetet ikke egner seg for andre enn barn. Det største problemet er prisen. For 174.900 kroner er mye penger.

Og det gjør konkurrentene både mange og farlige, dersom du ikke på død og liv må ha firehjulsdrift.

For en neve dollars

For legger du bare tre, fire tusenlapper til i potten kan du kjøre hjem, ikke i en Ignis men i en Skoda Octavia 1,6 kombi (179.900 kroner), eller en VW Golf 1,4 Firstline (178.670 kroner). For 179.800 kan du dessuten bli en lykkelig eier av en Nissan Almera 1,5 Sport. Alle er de mer komfortable, besitter bedre kjøreegenskaper og - ikke minst - de er ekte familiebiler hvor også voksne kan trives i baksetet.

Og er plass høyt på prioriteringslisten, kan du legge 158.100 kroner på bordet og gå til anskaffelse av Citroën Berlingo 1.4 Multispace. En bil med så mye plass at du nesten får plass til en Ignis inne i bilen.

I kø

De tradisjonelle småbilene står også i kø for å forsvare sin plass. Både Toyota Yaris 1,3 Sol (165.500,-), Opel Corsa 1,2 16v (169.400,-), VW Polo 1,4 Highline (167.500,-) og Fiat Punto 80 (160.900,-) er billigere enn Suzuki Ignis.

Ingen av disse bilen har imidlertid firehjulstrekk, og dersom dette er ditt eneste krav, skrumper massen av konkurrenter kraftig inn. Størst konkurranse får da Ignis fra sine egne, nemlig Suzuki Baleno (179.900,-) og terrengbilen Jimny, som koster nøyaktig det samme som Ignis.

Kjøp kjetting

Suzuki Ignis er dyr. Det er det ingen tvil om, men må du ha firehjulsdrift og lommeboken bare er fylt med 180.000 kroner, er bilen det eneste fornuftige valg. Riktignok er den litt mindre - i alle fall bakseteplassen - enn Baleno, men den har fordeler som Baleno ikke kan skryte av. Ikke minst høyere bakkeklaring, men også en nyere konstruksjon og en motor som er kvikk og lettkjørt i byen.

Trenger du ikke firehjulsdrift, blir konkurrentene mange. For mange. Til prisen blir rett og slett Ignis for liten og for ukomfortabel til å rettferdiggjøre sin plass blant biler som Skoda Octavia, VW Golf og Nissan Almera, for å nevne noen. Og skulle du sette deg fast finnes det hurtigkjetting som fikser kneika opp til hytta nesten like bra som firehjulstrekk.

Tester av konkurrentene

  • Test av VW Golf

  • Test av Nissan Almera 1.5

  • Test av Citroën Berlingo Multispace
  • Test av Toyota Yaris 1.3 Sol

  • Test av Opel Corsa 1.2 16v

  • Test av VW Polo TDi
  • Test av Fiat Punto 80 ELX

  • Test av Suzuki Jimny

  • Test av Suzuki Baleno