Konklusjon og konkurrenter

Etter en uke på veien med 607 er vi svært betatt. Men er den franske forføreren den eneste rette?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

607 utstråler den eleganse og gir deg den status som en slik storbil bør gjøre. Den gir deg også en del oppmerksomhet. Prismessig kommer den ganske gunstig ut. Men det finnes en del alternativer.

Tysk status

Tre aktører som tilbyr den rette følelsen av velstand og status, er de tre tyske merkene BMW, Mercedes og Audi.

BMW 5-serie er den som ligger nærmest opp til den franske storbilen. Den er 9 centimeter kortere enn franskmannen, og har mye mindre bagasjevolum enn 607. En 520 I med en 5-trinns automatkasse koster 447.000 kroner.

5-serier vi har testet:

  • BMW 520 I A: Bayersk eleganse

  • BMW 523: Jordbær med fløte

  • BMW 525 Touring: Dyrt og deilig

  • BMW 530 D: En kraftpakke
  • Mercedes-Benz har en konkurrent i form av E-klasse. E 200 Kompressor er nesten 2 sekunder raskere i akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen, enn 607. Dette alternativet koster 450.800 kroner.

    E-klasser vi har testet:

  • E200: EndElig oppgradErt

  • E240: Best til det meste
  • Audi A6 er alternativet med ringer i grillen. Med en 2,4-liters motor koster A6 445.700 kroner med Tiptronic girkasse. Den er den eneste av de nevnte tyske konkurrentene som kan matche 607 i antall kollisjonsputer, som er åtte.

    A6-er vi har testet:

  • A6 2.5 TDI: Supersportslig bunkersbrenner

  • A6 2.7 T Quattro: Dobbel glede?

  • A6 2.7 T Allroad: Teknisk seier i terrenget

  • A6 2.8 Multitronic: Uten et gir

  • Duell: A6 2.7 Quattro mot Saab 9-5 Aero – Turbobiler i ekstremklassen
  • Svensk

    Volvo S80 er storbilen fra søta bror. Den gir også samme kvalitetsfølelse og status, og med en 2,4-liters motor koster den 440.900 kroner. Merkelig nok kan ikke svensken matche sikkerhetsnivået til Peugeot, i S80 har du kun seks kollisjonsputer.

    S80-er vi har testet:

  • S80 2.0T

  • S80 2.4S
  • Japansk

    To japanske alternativer finner du hos Mazda og Nissan. Mazda Xedos 9 er akkurat like lang som 607, mens Nissan Maxima QX faktisk er 6 centimeter lengre. Xedos 9 med 2,5-liters motor koster 489.000 kroner, mens Maxima QX 2,0 V6 koster 358.000 kroner.

    Tester:

  • Maxima 2.0 QX: Beste japanske storbil?