Konklusjon og konkurrenter

Golf ble den mest solgte bilmodellen i Norge i fjor, for tredje år på rad. Er konkurrentene så mye dårligere?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fakta er at når vi sammenligner med konkurrentene, så er Golf godt utstyrt og et godt kjøp. Vi kjørte en Golf 1.6 Highline, som har det meste du måtte ønske av utstyr. En mer inngående kikk på utstyrspesifikasjonene kan du ta i avsnittet utstyr og ytelser. Med dette utstyrsnivået og fem dører koster Golfen 225.150 kroner.

Men selvsagt finnes det endel konkurrenter.

Seat Leon

Et av de nærmeste alternativene som kan matche Golf i utstyrsnivå, er slektningen Seat Leon. Den fås også med en 1,6-liters motor, men denne er tregere enn 1,6-literen i Golfen. For å få en som kan konkurrere med Golfen i akselerasjon, må du opp i 1,8-literen i Leon. Da får du en bil som er 0,2 sekunder raskere enn vår testbil, pluss at den i Sport-utgave er like godt utstyrt. Den mangler klimaanlegg som standard, men dersom du kjøper til dette koster bilen 223.300 kroner.

Relaterte tester:

  • Seat Leon 20V T: Landeveisrakett med flamencotakter
  • Toyota Corolla

    Japaneren Corolla er at annet gunstig alternativ. Med en 1,6-liters motor og 110 hestekrefter blir japaneren raskere enn Golf: 0-100 går unna på 10,0 sekunder. Den mangler lengdejusterbart ratt, og har noe dårligere rustgaranti – ellers er Corolla i Linea Sol-utgave like godt utstyrt som Golf. Corolla 1.6 Linea Sol koster 215.900 kroner.

    Relaterte tester:

  • SAMMENLIKNINGSTEST: VW Golf 1.4 vs Mazda 323F vs Toyota Corolla 1.4

  • Toyota Corolla 1.4: Japaner i midtlivskrise
  • Mazda 323 F

    Mazda har også et godt alternativ, i 323 F. Den har et pluss i forhold til de andre konkurrentene, i form av antispinn. Den har imidlertid ikke lengdejusterbart ratt eller aluminiumsfelger, og har dårligere rustgaranti og kortere serviceintervaller. Med 1,5-liters motor er den noe tregere enn Golf, med en akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 11,9 sekunder. Med en 1,8-liters motor er 323 imidlertid 0,7 sekunder raskere enn Golf fra 0-100 km/t, og den er ikke veldig mye dyrere: 323 F 1.8 GLX koster 222.900 kroner. Med 1,5-liters motor koster den 194.900 kroner. 323 F har store fordeler i forhold til Golf, i bagasjerommet (altså større bagasjerom).

    Relaterte tester:

  • Mazda 323 F 1.5 GLX: Perfekt for familien

  • SAMMENLIKNINGSTEST: VW Golf 1.4 vs Mazda 323F vs Toyota Corolla 1.4
  • Opel Astra

    Opel Astra kombikupe er et alternativ i golfklassen. I utstyrnivå Comfort er den ganske lik Golfen, men den mangler aluminiumsfelger og elektriske vindusheiser bak, i tillegg til kun ett års lakkgaranti. Med 1,6-liters motor er Astra 1,0 sekunder tregere enn Golf fra 0-100 km/t, men med 1,8-literen blir den 1,0 sekund raskere. Astra Comfort 1.6 Business koster 192.750 kroner, mens Astra Comfort 1.8 koster 223.900 kroner.

    Relaterte tester:

  • Opel Astra 1.6 Sport Kombi: Sportslig kombi
  • Ford Focus

    Focus er faktisk den modellen av konkurrentene som ligger nærmest Golf på salgsstatistikken. Med 1,6-liters motor er Focusen noe tregere enn Golf, samtidig som den har mindre utstyr. Dersom vi tar utgangspunkt i en Focus 1.6 Ambiente Business, koster denne 189.200 kroner, og kjøper vi til klimaanlegg er vi oppe i 198.700 kroner. For å matche Golf Highline mangler du fremdeles elektriske vindusheiser bak, elektrisk justerbare speil og speilvarme, tåkelys, en femte hodestøtte og aluminiumsfelger. Det er også andre ting som teller, og i vår sammenlikningstest av Golf og Focus kan du lese at Focus vinner på alle områdene.

    Relaterte tester:

  • TESTDUELL: Med Focus på Golf

  • Ford Focus Ambiente 1.6: Med Golf i sikte
  • Andre tester av Golf:

  • Golf 1.4 Firstline kombi

  • Golf 1.6 Highline stasjonsvogn

  • Golf 1.8 4-motion

  • Golf 1.6 Kabriolet