Konklusjon og konkurrenter

Det er ingen hemmelighet at Audi håper at nye A4 skal stjele markedsandeler fra to velkjente landsmenn - BMW og Mercedes. Er bilen bra nok til å klare denne oppgaven?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

A4 2.0 med manuelt gir koster 309.200 kroner og kommer dermed godt ut sammenlignet med en av de mest åpenbare konkurrentene, BMW 320i, som koster 398.000 kroner. Men spranget opp til den andre hovedkonkurrenten, Mercedes C180, er ikke like stort. Du får nemlig en C180 for 339.000 kroner. La oss ta en nærmere kikk på de to viktigste konkurrentene.

BMW

BMW 320i er som nevnt 90.000 kroner dyrere enn Audi A4. Til gjengjeld får du en langt sprekere motor. 320i-motoren er nemlig en rekkesekser med 2,2 liters slagvolum og yter hele 170 hestekrefter. Det er 40 hestekrefter mer enn A4 2.0 kan by på. Og mens A4 2.0 med manuelt gir bruker 9,9 sekunder fra 0-100 km/t, klarer 320i samme øvelse på 8,2 sekunder. BMW 320i er også bedre utstyrt enn A4. For eksempel er både alarm og automatisk fartsholder blant standardutstyret.

318i

Hvis du i stedet velger BMW 318i, blir plutselig prisen langt mer konkurransedyktig. 318i koster nemlig det samme som A4 2.0, 309.000 kroner. Da må du til gjengjeld nøye deg med en 1,9-liters rekkefirer som yter 118 hestekrefter. 318i klarer likevel 0-100 km/t på 10,4 sekunder, ubetydelig tregere enn A4. Velger du 318i fremfor A4 må du imidlertid si farvel til tåkelys og aluminiumsfelger. Men både klimaanlegg, seks kollisjonsputer og antispinn er standardutstyr.

Mercedes

Mercedes C180 koster som nevnt 339.900 kroner og er utrustet med en toliters rekkefirer som yter 129 hestekrefter. C180 er ikke spesielt rask, og trenger 11 sekunder for å nå 100 km/t. Til gjengjeld er bilen utstyrt med elektriske vindusheiser i bakdørene og automatisk fartsholder. C180 har imidlertid ikke automatisk klimaanlegg som standardutstyr.

Hva bør jeg velge?

Det er ikke lett å gi noe entydig råd til deg som er så heldig at du kan velge mellom så flotte biler. Alle de tre merkene er kjent for å lage biler av høy kvalitet og med et høyt komfortnivå. Og ingen av modellene har noe å skamme seg over når det kommer til design. Det som etter vårt syn er det nye i situasjonen, er at nye A4 stiller langt sterkere i konkurransen enn sin forgjenger.

Les mer om tekniske data, utstyr og ytelser her.