Konklusjon og konkurrenter

Nye Citroën Xsara er utvilsomt en god bil. Men i Golf-klassen står konkurrentene i kø.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Citroën Xsara 1,6 SX stasjonsvogn bærer en prislapp på 210.300 kroner. I forhold til konkurrentene er denne prisen rimelig. Utstyrsnivået er i tillegg over gjennomsnittet. En detaljert oversikt over ustyret i nye Xsara stasjonsvogn finner du i avsnittet Utstyr og ytelser. Med gode kjøreegenskaper, god driftsøkonomi, komfort og elegant utseende er det derfor bilen et godt kjøp.

Men la oss se nærmere på noen av konkurrentene:

Ford Focus

Under vår sammenlikningstest av familiebiler til rundt 200.000 kroner stakk Ford Focus stasjonsvogn av med seieren. Hele testen kan du lese her. For Ford Focus Trend 1,6 må du i dag betale 214.000. Bilen er imidlertid noe dårlige utstyrt enn Citroën Xsara. Blant annet glimrer elektrisk justerbare speil og tåkelys med sitt fravær. Ford Focus Trend har heller ikke hodestøtte til bilens femte passasjer.

Relaterte tester:

  • Test: Focus stasjonsvogn -- Fords beste

  • Den beste familiebilen til 200.000
  • Opel Astra

    Opel Astra 1,6 stasjonsvogn koster 211.600 kroner. Utstyrspakken er nærmest identisk som hos Xsara, med unntak av at Opel spanderer klimaanlegg. Motoren i Astra yter imidlertid 10 hestekrefter mindre enn motoren i Xsara, samtidig som forbruket er noe høyere.

    Relaterte tester:

  • Astra: På vei mot stjernene
  • Skoda Octavia

    Skoda Octavia er noe større enn Xsara. Velger du den best ustyrte bilen – Octavia Elegance – er prisen også noe høyere. Men ikke mye: 217.500 kroner må du punge ut med for denne bilen. Med på kjøpet får du aluminiumsfelger, korsryggstøtte, elektriske vindusheisere bak og klimaanlegg.

    Relaterte tester:

  • Octavia: Fornuftens Passat

  • Den beste familiebilen til 200.000
  • Subaru Impreza

    Subaru Impreza er en outsider i Golf-klassen. Modellene Impreza TS stasjonsvogn koster 249.900 kroner og er dårligere utstyrt enn Xsara. Likevel skiller japaneren seg ut ved at den trekker på alle fire hjulene.

    Relaterte tester:

  • Impreza: Moden, men ikke moderne
  • VW Golf

    En av de djerveste konkurrentene til Citroën Xsara er bilen som har fått klassen oppkalt etter seg – Volkswagen Golf. Golf 1,6 stasjonsvogn er også temmelig likt priset som sin franske motstander: 213.070 kroner forlanger Volkswagen for den mest beskjedent utstyrte Golfen – Golf Firstline. Men bilen kan ikke måle seg med Xsara hva utstyr angår: Både Elektriske vindusheiser, elektrisk regulerbare sidespeil og sentrallås mangler på tyskeren.

    Relaterte tester:

  • Golf Stasjonsvogn: Passat light

  • Den beste familiebilen til 200.000
  • Andre tester av Citroën Xsara

  • Citroën Xsara Picasso

  • Citroën Xsara HDI stv

  • Citroën Xsara VTS
  • Citroën Xsara VTS

  • Citroen Xsara 1.4i X

  • Citroën Xsara 1,6 i SX
  • Citroen Xsara 1.6 stv

  • Citröen Xsara Coupe