Konklusjon og konkurrenter

Som sagt i innledningen har ikke Fiat Punto vært markedets favoritt i denne klassen, men potensialet for denne bilen er stort.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fiat Punto er på god vei en av de bedre bilene i denne klassen, og det er rart at ikke flere har oppdaget det ennå. Prisen er det overhodet ikke noe feil med og forhandlernettet har ordnet seg mer eller mindre over natta ved å selge Fiat gjennom Mitsubishisystemet. I sammenligningen er det stort sett biler med 1,4-liters motorer, men de passer best både med tanke på pris og ytelser.

Polo Trendline 1.4

Denne bilen koster i utgangspunktet 165.440 kroner, og det er cirka 5.000 kroner mer enn Punto. Dersom du legger på manuelt klimaanlegg på begge bilene, vil prisforskjellen bli 10.000 kroner i italiensk favør. I tillegg er Polo litt dårligere utstyrt og du får også litt mindre bagasjerom.

Peugeot 206 XT 1.4

Peugeot er i utgangspunktet litt billigere enn Punto, men med klimaanlegg på plass, slik som vi hadde, blir prisen noenlunde den samme som for en Punto. Peugeot har også to kollisjonsputer mindre, ellers er Peugeot 206 og Punto svært like på papiret. Test: Peugeot 1.4 XT

Citroën Saxo 1.4 VTS

Denne bilen har GTI utstyret på plass, men har en motor på 75 hester for å holde prisen nede. Den har et sprekt eksteriør, og et interiør som utstråler sport og kjøreglede. Saxo VTS leveres ikke med klimaanlegg og koster 152.400. Test: Citroën Saxo 1.4 VTS

Nissan Micra 1.4

Nissan Micra 1.4 har 82 hestekrefter, men dessverre dårligere dreiemoment enn de andre bilene i klassen. Prisen for en Luxury er 154.900 kroner uten klimaanlegg, og vil du ha klima må du kjøpe en 1.4 Sport som koster 170.900 kroner. Test: Nissan Micra 1.4 CVT

Toyota Yaris 1.3 Sol

I fjor ble Toyota Yaris solgt i over 5.000 eksemplarer. Tallene taler for seg selv og de som har kjøpt denne bilen har ikke gjort noen tabbe. Denne bilen har 90 hestekrefter og vil med klimaanlegg koste 180.100 kroner. Dette er 13.000 kroner dyrere enn en Punto, men det er helt tydelig at mange spanderer de ekstra kronene. Test: Toyota 1.3 Sol

Les videre om utstyr og ytelser på denne lenken.