Konklusjon og konkurrenter

Octavia har klatret et godt stykke oppover salgsstatistikken på få år. I dag er tsjekkeren den tolvte mest solgte personbilmodellen i Norge. Det er egentlig merkelig at det ikke er flere som ser til tsjekkiske Skoda når de skal velge nybil.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For den hyggelige prisen du betaler for en Octavia, får du nemlig en godt utstyrt bil med gode ytelser. Konkurrenter man kan se på er disse:

Konkurrenter fra moderselskapet

Vi finner et par konkurrenter fra Skodas moderselskap: Golf og Passat. Octavia plasserer seg mellom disse to størrelsesmessig, med Golf under og Passat over. Begge er imidlertid dyrere enn Octavia. Golf med 1,9-liters TDI med 90 hestekrefter bruker 2,4 sekunder lengere enn Octavia fra 0-100 km/t: Golf bruker 13,9 sekunder – mot Octaviaens 11,5 sekunder – og koster 265.430 kroner. Samme motor med 115 hestekrefter bruker 11,1 sekunder fra 0-100, og koster 291.010 kroner.

Passat Comfortline med 1,9-liters TDI-motor på 100 hestekrefter bruker 12,4 sekunder fra 0-100 km/t, og koster deg 294.680 kroner.

Relaterte tester:

  • TEST: VW Passat 1.9 TDI sedan

  • TEST: VW Golf 1.6 Highline stv.
  • Svensk herregårdsvogn

    Fra rett over grensen finner vi konkurrenten Volvo V40. Denne kommer med en 1,9-liters dieselmotor som gjør unna 0-100 kilometer i timen på 10,5 sekunder. Standardutstyret på denne er noe svakere enn på Octavia Elegance – blant annet mangler den elektriske vinduer bak, tåkelys, antispinn og aluminiumsfelger – men den har 6 kollisjonsputer, mot Octaviaens fire. Prisen for denne svenske konkurrenten er 290.600 kroner.

    Relaterte tester:

  • TEST: Volvo V40 1.9 D
  • Fransk

    Ønsker du en fransk stasjonsvogn, har du muligheter både fra Peugeot og Citroën. En Peugeot SVDT 2.0 diesel koster 301.200 kroner. Den er 0,1 sekunder raskere i akselerasjonen fra 0-100 km/t, og utstyrsmessig er den noenlunde lik Octaviaen – du får ikke justerbar korsryggstøtte og antispinn, men du får hastighetskontroll.

    Citroën Xsara har også en 2,0-liters diesel med de samme 90 hestekreftene som 406. Denne er imidlertid en del rimeligere enn sin franske bror – Xsara 2.0 HDi SX koster 229.500 kroner. Utstyrsmessig er den noe svakere enn Octavia. Den mangler klimaanlegg, aluminiumsfelger, elektriske vindusheiser bak og antispinn. Dette kan imidlertid være et gunstig alternativ.

    Relaterte tester:

  • TEST: Peugeot 406 2.0 SV stv.

  • TEST: Citroën Xsara 2.0 HDI stv.
  • Tyske konkurrenter

    Ford og Opel er andre tyske konkurrenter som kan gi Volkswagen-konsernet konkurranse. Ford Focus med 1,8-liters dieselmotor fås kun i utstyrsnivå Ambiente – og så må du kjøpe det resterende utstyret du måtte ønske, som ekstrautstyr. Med denne motoren er Focus 1,4 sekunder tregere i akselerasjonen fra 0-100 km/t. Focus 1.8 TD Ambiente koster 234.000 kroner. For å oppnå samme utstyrsnivå som vår Octavia Elegance, må du kjøpe til klimaanlegg, antispinn, elektriske vindusheiser bak, elektrisk justerbare speil og speilvarme, tåkelys, 1 hodestøtte og aluminiumsfelger.

    Opel Vectra kan fås med en 2,0-liters dieselmotor på 100 hestekrefter under panseret. Med en akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 13,5 sekunder, blir denne imidlertid noe tregere enn Octaviaen. Prisen for Vectra 2.0 TDi Comfort er 275.700 kroner. Utstyrsmessig er den da noe svakere enn Octavia Elegance.

    Relaterte tester:

  • TEST: Opel Vectra 2.0 Di sedan

  • TEST: Opel Vectra 1.8 stv.

  • TEST: Opel Vectra 2.5 sedan

  • TEST: Ford Focus 2.0 stv