Konklusjon og konkurrenter

Det er hard kamp i mellomklassen og det er små detaljer som skiller konkurrentene fra hverandre. Primera har blant annet et fortrinn, og det er prisen.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Som nevnt i innledningen er det svært mye og velge blant, og konkurransen er tilsvarende hard, men Nissan Primera er helt klart et godt valg i denne klassen.

Mange fordeler

Nissan Primera har utvilsomt mange gode sider og vi kan i fleng nevne gode kjøreegenskaper, bra seter, skikkelig baksete, forholdsvis billig og godt utstyrt. I tillegg klarer motoren å gi noe som ligner et fraspark når du presser den litt opp i turtall.

VW Passat 1.6 Firstline

En av storselgerne i klassen er Passat, som lenge har hatt et godt grep på det norske folk. Passat er 18 centimeter lengre enn Primera, men har allikevel ikke større bagasjerom. Plassen i kupéen er derimot gedigen i Passat, og særlig foran er det en drøm og oppholde seg. Passat 1.6 med klimaanlegg koster 235.120 kroner, nesten 10.000 mer enn Primera, men er allikevel et godt alternativ.

Honda Accord 1.6 I LS

Honda Accord koster nesten 20.000 kroner mer enn Primera, og når den i tillegg har mindre bagasjerom og dårligere plass inne i kupeen er det lite som taler for å velge Accord fremfor en Primera.

Toyota Avensis 1.6 Terra

Toyota har heldigvis kastet Lean-Burn-teknologien på sjøen og erstattet dem med VVT-i motorer. Dette betyr Variable Ventil Tider med Intelligent styring. Disse motorene er kjappe og Avensis kan også skilte med marginalt større bagasjerom. Prisen med klimaanlegg er dessverre for Toyota 15.000 kroner høyere enn det du må ut med for en Primera.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford Mondeo 1.6 Ambiente

Dette er foreløpig et forholdsvis ubeskrevet blad hos oss, men de klare tallene sier at minste motor i den nye Mondeo er på 1,8 liter og yter 110 hestekrefter. Prisen med klimaanlegg er 11.000 mer enn for enn Primera, men siden bilen er 21 centimeter lenger burde det være betydelig bedre plass også.

Les videre om utstyr og ytelser på denne lenken.