Konklusjon og konkurrenter

Med BMW 330Xi har BMW igjen funnet frem til formelen som de var i ferd med å rote bort. Men det koster.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW 330Xi er alt det 3-serie bør være, den er sportslig, kjøreegenskapene er bra og motoren gir bilen det den har manglet av fartsressurser.

Men 680.200 kroner er uhyrlig mye penger for en bil som tross alt ikke er større enn hva en 3-serie er.

Dyr
For ved siden av det faktum at BMW 330Xi Touring har et svært lite bagasjerom til en stasjonsvogn å være, er det ikke annet å sette fingeren på enn prisen. For har du 680.200 kroner å bruke på bil er det mye å velge i – men det begrenser seg likevel fort dersom firehjulsdrift og stasjonsvogn er absolutte krav.

Og det er da vi ser hvor håpløst dyr 330Xi er. For til sammenlikning koster en Audi A6 2.7T Quattro med automatgir 677.600 kroner. Ikke bare er Audien større, den har også en kraftigere motor (230 Hk/ 310 Nm) enn hva BMW kan stille opp med. I den mer ekstreme enden av skalaen dukker dessuten Volvo V70 XC opp. Denne bilen som er en krysning mellom terrengbil og stasjonsvogn har 200 hestekrefter og koster 637.900 kroner.

Firehjulsdrift, eller ikke?
Det greier likevel ikke å maskere at BMW 330Xi er en bra bil. For det er den uten tvil, og kjøreglede gir den i fleng. Likevel er vi litt usikre på om firehjulsdriftssystemet er verd de 37.000 kronene det tross alt koster. For selv om traksjonen er bra, har ikke systemet så stor innvirkning på kjøreegenskapene. Til det dirigeres for mye av motorkraften til bakhjulene.

Uansett har BMW gjenerobret viktig land med 330Xi, for igjen finnes det en 3-serie som kan kjøre fra det meste og som er så rampete som en 3-serie bør være uten å fornærme sitt opphav.

Relaterte artikler

  • BMW 318i Touring

  • Audi A6 2.7T Quattro

  • Volvo V70 XC Cross Country
  • BMW 330d Touring