Konklusjon og konkurrenter

Volkswagen Passat, Opel Vectra, Nissan Primera og Toyota Avensis – konkurrentene til Mondeo er mange.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det var ikke lett å hete Mondeo i mellomklassen. Designet var blitt gammelmodig, kjøreegenskapene så som så og ikke minst var konkurrentene et hestehode foran.

Et hestehode foran

Men det var før! Nå er Mondeo tilbake med New Edge design, ny motorgenerasjon og ikke minst klassens beste plass. Når kjøreegenskapene også er blant klassens beste, er det mye som tyder på at det er Mondeo som nå er hestehodet foran konkurrentene.

Dyre konkurrenter

Primera, Passat og Avensis er alle nylig oppgradert, men Mondeo er en helt ny bil – med alle de fordelene det gir. Ser man under panseret på konkurrentene finner man snart ut av 1,8-literen som satt i vår bil fint kan hevde seg. Motoren er bare 4 hestekrefter svarkere enn motoren som sitter i Avensis, og hele ti hester sterkere enn 2-literen i Passat. Men det Passat taper i hester tar den igjen i moment, 172 Nm mønstrer motoren fra Wolfsburg, mens Ford - og Toyota - ligger på 170 Nm.

Konklusjon og konkurrenter

Prismessig har også Mondeo 1.8 Trend en fordel. Med en pris på 266.000 kroner er den blant de billigste i klassen. Til sammenlikning er både Toyota Avensis 1.8 Sol (284.500 kroner) og Volkswagen Passat 2.0 Trendline (276.410 kroner) dyrere enn Mondeo.

På vei mot toppen?

Det er faktorer som bør være med på å sikre at Mondeo igjen blir blant bilene som selger mest i mellomklassen. At den har fortjent det er det liten tvil om.