Konklusjon og konkurrenter

Du som vurderer bil i denne prisklassen har mye snadder å velge i blant. Store motorer og all verdens luksus venter på bilkjøpere av disse bilene.

Konklusjon og konkurrenter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sammenlignet med konkurrentene har BMW X5 den fordelen at den ser ut som en skikkelig offroader mens den har kjøreegenskaper som en sportslig bil. Under kommer de konkurrentene som ligger nærmest i pris og motorisering. Alle har også automatgir og firehjulstrekk.

For ordens skyld nevner vi at mange japanske biler som regnes som rene terrengbiler med inn- og utkoblingsbar firehjulsdrift, reduksjonsgir, frihjulsnav og differensialsperrer er bevisst utelatt.

Lexus RX 300

RX 300 er nok den bilen som ligger nærmest BMW X5. RX 300 er kortere, lettere og smalere og har også litt mindre motorisering, men prislappen er barsk nok. Noe jeg personlig ikke liker med Lexus er at VSC-funksjonen (Vehicle Stability Control) ikke kan kobles ut slik som du kan med DSC på BMW. 799.000 kroner koster en RX 300 med 201 hestekrefter.

Mercedes-Benz ML 320

ML 320 har allerede eksistert i noen år og har fått et lite grep på markedet. Men ML 320 er både kortere, smalere og tyngre enn X5. Motoren her yter 218 hestekrefter, men kjøreegenskapene her kan ikke matche BMW’en. En ML 320 koster fra 794.000 kroner.

Audi Allroad 2.7 T

Neste konkurrent er en litt annen bil, men allikevel en verdig konkurrent til BMW’en. V6-motor med to turboer og 250 hestekrefter er ikke å forakte, snarere tvert i mot. Her har du også justerbar luftfjæring og de beste ytelsene i klassen. Priser fra 768.100 kroner.

Volvo V70 XC

Dette er en bil som stiller i klasse med Audi Allroad og kan betraktes som rene billigbilen i dette selskapet. Takket være femsylindret motor med turbo er ytelsene omtrent som i BMW X5, men Volvo V70 XC har ikke elektronisk stabilitetsprogram.

At vi trivdes bak rattet på X5 er det liten tvil om, men trass i at BMW X5 er en bra bil, vil vi anbefale at du tar en prøvetur med de andre konkurrentene før du tar en endelig avgjørelse.

Tekniske data finner du på denne lenken.